
DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0032
NOVÝ SYSTÉM FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
- Hana Filipczyková
Financování regionálního školství v České republice je aktuálním a často diskutovaným tématem. Školství v České republice se dlouhou dobu potýkalo s trvalou mírou podfinancování, situace se začala zlepšovat teprve od r. 2018, kdy došlo k prudkému zvýšení výdajů ze státního rozpočtu na vzdělávání. Školy a školská zařízení jsou důležitým odvětvím veřejného sektoru, a proto jsou z velké části financovány z veřejných zdrojů. Financování předškolních, základních, středních a vyšších odborných škol, které spadají do regionálního školství, je upraveno školským zákonem, samotné finance získávají školy ze státního rozpočtu a z rozpočtu územních samosprávních celků, tedy od zřizovatelů příslušných škol. Jedná se o vícezdrojové financování, které má za úkol zabezpečit školám bezproblémový chod. Systém, který byl používán pro financování regionálního školství do roku 2019, byl systém takzvaného normativního financování na žáka. Tento systém vyžadoval, aby Ministerstvo školství provádělo povinné sběry dat, které poskytovaly školy pomocí povinného výkaznictví. Dle těchto informací následně Ministerstvo školství rozepisovalo finanční prostředky pro jednotlivé kraje. Krajské úřady následně tyto finance rozdělovaly za pomocí svých školských odborů, do jednotlivých škol, které pod ně spadaly. Změnou financování regionálního školství od 1. 1. 2021 došlo k zásadní změně financování a přidělování finančních prostředků pro školy a školská zařízení. Nový systém financování je postaven na zcela jiném principu, kdy školská zařízení nyní obdrží peníze podle rozsahu výuky a odučených hodin. Cílem příspěvku je zhodnotit praktické dopady nově zavedených změn financování regionálního po reformě, určit výhody a nevýhody nového systému financování v porovnání se systémem financování před reformou. Pro dosažení cíle je zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metodou sběru dat je strukturovaný rozhovor s otevřenými otázkami. Rozhovory jsou podrobeny analýze, na základě které jsou potvrzena nebo vyvrácena dopředu stanovena tvrzení.
Klíčová slova: regionální školství, financování školství, reforma regionálního školství, případová studie, strukturované interwiew
stránky: 32-41, online: 2023
Reference
- Greger, D. & Walterová, E. (2018). In pursuit of educational change: transformation of education in the Czech Republic. Orbis schole, 1(2), 11-44.
Přejít k původnímu zdroji...
- Havelka, F., Kaplán, M., Poláková, H. & Schwarzová, P. (2019). Reforma financování regionálního školství. Praha: Verlang Dashöfer.
- Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základy metody a aplikace. Praha: Portál. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
- MŠMT. (2001). Národní program rozvoje vydělání v České republice. Bílá kniha. Praha: Tauris.
- Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing
- Peková, J., Jetmar, M. & Toth, P. (2019). Veřejný sektor, teorie a praxe v ČR. Praha: Wolters Kluwer ČR.
- Pospíšil, R. & Žufan, P. (2019). Ekonomika veřejných rozpočtů. Průhonice: Professional Publishing.
- Puhrová, Petrů, B. (2017). Základy školského managementu a řízení školy. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
- Puškinová, M. (2021). Základní vzdělávací praktiky. Praha: Wolters Kluwer ČR.
- Walterová, E. a kol. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.