DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0042

POHLED STUDENTŮ NA ZPŮSOBY REALIZACE PEDAGOGICKÉ PRAXE PŘED KORONAVIROVOU EPIDEMIÍ A JEJÍM PRŮBĚHU

Marie Horáčková

Cílem příspěvku je prezentovat vybrané výsledky výzkumu, který je zaměřen na názory studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh jejich pedagogické praxe, která byla realizována na středních školách v letech 2019–2022. Tento příspěvek prezentuje vybrané výsledky se zamřením na rok 2021. Výzkum probíhal v několika etapách. První část se zabývala podmínkami platnými před začátkem koronavirové epidemie v souvislosti s názory studentů na tento způsob realizace. Ve druhém roce výzkumu v roce 2020 proběhla první vlna koronavirové epidemie, a u nás došlo ke změnám podmínek pro absolvování pedagogické praxe studentů. Příspěvek je zaměřen na třetí rok výzkumu rok 2021, kdy probíhala druhá a třetí vlna koronavirové epimdemie a školy byly pro prezenční výuku uzavřeny, Výzkum prozatím končí na jaře 2022, kdy se výuka ve školách vrátila zpět k prezenční formě. V jednotlivých etapách vyhodnocování zjištěnýách výsledků byl využitý kvalitativní výzkum. Pro získání potřebných dat byly provedeny polostrukturované rozhovory se studenty. Takto získaná data byla analyzována pomocí otevřeného a tematického kódování. Výpovědi studentů byly doplněny daty získanými z deníků pedagogické praxe, jejichž obsah byl podroben obsahové analýze. Na základě kvalitativní analýzy byly stanoveny kategorie, které jsou společně s vybranými výsledky popsány v následujícím příspěvku.

Klíčová slova: pedagogická praxe, učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, koronavirová epidemie

stránky: 42-49, online: 2023



Reference

  1. Bendová, A. & Horáčková, M. (2020). Pohled studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh pedagogické praxe. Lifelong Learning, 10(2), 133-156. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bendová, A. & Horáčková, M. (2021). Názory studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh pedagogické praxe v první vlně koronavirové pandemie. Lifelong Learning, 11(3), 209-224. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bendl, S. & Kucharská, A. (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  4. Česká školní inspekce (2021). Distanční vzdělávání v základních a středních školách. Přístupy, posuny a zkušenosti škol rok po nástupu pandemie nemoci covid - 19. Praha: ČŠI.
  5. Frombergerová, A. (2020). Distanční vzdělávání v době pandemie pohledem čtyř účastníků vzdělávacího procesu. Pedagogická orientace, 30(2), 221-230. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Havel, J. & Janík, T. ((2004). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
  7. Krátká, J. & Zemanová, L. (2020). Distanční výuka na druhou. Pedagogická orientace, 30(2), 249-254. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Maňák, J. (2011). K problému teorie a praxe v pedagogice. Pedagogická orientace, 21(3), 257-271.
  9. Mutton, T., Hagger, H. & Burn, K. (2011): Learning to Plan, Planning to Learn: The Developing Expertise of Beginning Teachers. Teachers and Teaching, 17(4), 399-416. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Radváková, V. (2020). Efektivita online výuky. In: Sborník příspěvků z mezinárodní konference ICOLLE 2020, pp. 112-119.
  11. Roth, W. M. & Tobin, K. G. (2002). At the Elbow of Another: Learning to Teach by Coteaching. New Your, NY: Peter Lang.
  12. Rokos, L. & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií - pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, 30(2), 122-148. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Spilková, V. (2007). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogika, 57(4), 338-348.
  14. Urbánek, P. (2004). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/JiriHavel/publication/40330102_Pedagogicka_praxe_v_pregradualni_priprave_ucitelu_sbornik_z_mezinarodni_konference_konane_dne_24_unora_2004_na_Pedagogicke_fakulte_MU_v_Brne/links/00b49527b980ed2c51000000/Pedagogicka-praxe-v-pregradualni-priprave-ucitelu-sbornik-zmezinarodni-konference-konane-dne-24-unora-2004-na-Pedagogicke-fakulte-MU-v-Brne.pdf
  15. Zormannová, L. (2021). Distanční výuka pohledem učitelů, rodičů a žáků. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22968/distancni-vyuka-pohledem-ucitelu-rodicu-a-zaku.html