
DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0042
POHLED STUDENTŮ NA ZPŮSOBY REALIZACE PEDAGOGICKÉ PRAXE PŘED KORONAVIROVOU EPIDEMIÍ A JEJÍM PRŮBĚHU
- Marie Horáčková
The aim of the contribution is to present selected results of research, which is focused on the opinions of students of practical teaching and professional training on the course of their pedagogical practice, which was implemented in secondary schools in the years 2019–2022. This contribution presents selected results with a focus on the year 2021. Research took place in several stages. The first part dealt with the conditions valid before the start of the coronavirus epidemic in connection with the students’ opinions on this method of implementation. In the second year of research in 2020, the first wave of the coronavirus epidemic took place, and there were changes in the conditions for students to complete their teaching practice. The contribution is focused on the third year of the research, 2021, when the second and third waves of the coronavirus epidemic were taking place and schools were closed in spring 2022 for face-to-face teaching. Qualitative research was used in the individual stages of evaluating the results. In order to obtain the necessary data, semi-structured interviews wereconducted with students. The data obtained in this way were analyzed using open and thematic coding. The statements of students were supplemented with data obtained from diaries of pedagogical practice, the content of which was subjected to content analysis. On the basis of the qualitative analysis, categories were determined, which are described together with the selected results in the following contribution.
Keywords: secondary vocational schools, pedagogical practice, future teachers, coronavirus epidemic
pages: 42-49, online: 2023
References
- Bendová, A. & Horáčková, M. (2020). Pohled studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh pedagogické praxe. Lifelong Learning, 10(2), 133-156.
Go to original source...
- Bendová, A. & Horáčková, M. (2021). Názory studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh pedagogické praxe v první vlně koronavirové pandemie. Lifelong Learning, 11(3), 209-224.
Go to original source...
- Bendl, S. & Kucharská, A. (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Česká školní inspekce (2021). Distanční vzdělávání v základních a středních školách. Přístupy, posuny a zkušenosti škol rok po nástupu pandemie nemoci covid - 19. Praha: ČŠI.
- Frombergerová, A. (2020). Distanční vzdělávání v době pandemie pohledem čtyř účastníků vzdělávacího procesu. Pedagogická orientace, 30(2), 221-230.
Go to original source...
- Havel, J. & Janík, T. ((2004). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
- Krátká, J. & Zemanová, L. (2020). Distanční výuka na druhou. Pedagogická orientace, 30(2), 249-254.
Go to original source...
- Maňák, J. (2011). K problému teorie a praxe v pedagogice. Pedagogická orientace, 21(3), 257-271.
- Mutton, T., Hagger, H. & Burn, K. (2011): Learning to Plan, Planning to Learn: The Developing Expertise of Beginning Teachers. Teachers and Teaching, 17(4), 399-416.
Go to original source...
- Radváková, V. (2020). Efektivita online výuky. In: Sborník příspěvků z mezinárodní konference ICOLLE 2020, pp. 112-119.
- Roth, W. M. & Tobin, K. G. (2002). At the Elbow of Another: Learning to Teach by Coteaching. New Your, NY: Peter Lang.
- Rokos, L. & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií - pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, 30(2), 122-148.
Go to original source...
- Spilková, V. (2007). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogika, 57(4), 338-348.
- Urbánek, P. (2004). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/JiriHavel/publication/40330102_Pedagogicka_praxe_v_pregradualni_priprave_ucitelu_sbornik_z_mezinarodni_konference_konane_dne_24_unora_2004_na_Pedagogicke_fakulte_MU_v_Brne/links/00b49527b980ed2c51000000/Pedagogicka-praxe-v-pregradualni-priprave-ucitelu-sbornik-zmezinarodni-konference-konane-dne-24-unora-2004-na-Pedagogicke-fakulte-MU-v-Brne.pdf
- Zormannová, L. (2021). Distanční výuka pohledem učitelů, rodičů a žáků. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22968/distancni-vyuka-pohledem-ucitelu-rodicu-a-zaku.html