DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0059

POTENCIÁLNĚ RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ TYPU NELÁTKOVÝCH ZÁVISLOSTÍ VE VZORKU ŽÁKŮ STŘEDNÍ ŠKOLY A JEHO MOŽNÁ PREVENCE

Petr Kachlík

Moderní informační a komunikační technologie (ICT) představují ve vyspělých zemích přirozenou součást rodinného i profesního života, významně zasahují do vzdělávacího procesu a trávení volného času. V případě, že si jejich uživatelé neumějí stanovit jasné hranice k manipulaci s nimi či je nedokáží dodržovat, mohou ICT přispívat ke vzniku a posilování závislostního chování s negativními dopady na fyzickou, duševní i sociální stránku zdraví. Mezi obvyklou úrovní nakládání s ICT a jejich nutkavým nadužíváním nevede zcela ostrá hranice, závislost se rozvíjí postupně. Značně ohroženou skupinou jsou děti a mladiství, poněvadž se s ICT setkávají již od útlého věku a považují je za běžnou součást svého životního stylu. Proto je třeba na ně včasně a vhodně výchovně a preventivně působit především v rodině a ve škole. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jaký vztah mají respondenti k novým ICT, jak je používají, jakou míru rizika vzniku možné závislosti pro ně představují. Studie byla dále zaměřena na popis a hodnocení primární prevence behaviorálních závislostí ve školním prostředí. Byly stanoveny 3 pracovní hypotézy, které byly zaměřeny na rozdíly v délce času stráveného na sociálních sítích, pokusech o jeho omezení a vnímání rizik spojených s nadužíváním ICT. Byl zvolen kvantitativní výzkumný design, jako výzkumného nástroje bylo využito on-line anonymního elektronického dotazníku zveřejněného na webu. Dotazník byl sestaven na základě odborných pramenů, obsahoval celkem 30 položek členěných do 3 částí (základní identifikátory, využívání mobilního telefonu, internetu a sociálních sítí, preventivní působení ve školách). K náboru vzorku bylo využito metody nabalující se sněhové koule, potenciální respondenti byli osloveni cestou sociálních sítí. Dotazník si otevřelo 362 respondentů, vyplněný jej odeslalo 224 z nich, návratnost tedy činila 62 %. Odpovědi byly zhodnoceny metodami popisné statistiky, byla prezentována situace v celém souboru a při třídění dle pohlaví a typů škol. Pracovní hypotézy byly testovány pomocí statistického balíku EpiInfo, v. 6.02en za využití chí-kvadrát testu a Fisherova exaktního testu. Ve výzkumném vzorku byli nejvíce zastoupeni žáci gymnázia a středního odborného učiliště. Ženy tvořily 56,7 % vzorku, muži 43,3 %. Polovina respondentů pocházela z města, pětiny bydlí na vesnici, zbytek v městysi. Moderní ICT představují způsob spojení, relaxaci a pomocníka. Respondenti je často využívají, obtížně by se bez nich dokázali obejít. Na sociálních sítích tráví nejčastěji dvě hodiny denně (více ženy), polovina oslovených tento čas už zkoušela omezit. Nejpopulárnější je Instagram, následují YouTube, TikTok, Snapchat, Facebook a Twitter. Většina respondentů na sociální sítě aktivně přispívá a na doručené zprávy ihned reaguje. Čtvrtina dotazovaných přiznala, že jednoznačně považuje ICT za závislost, téměř všichni hodnotí potenciální riziko jako vysoké. Většina souboru mobilní telefon používá převážně ke komunikaci na sociálních sítích a málokdy jej vypíná. Školní preventivní působení je nesystematické, pro žáky nezáživné, schází mu logická návaznost a uskutečňuje se řídce. Většinou se využívá přednášek bez prvků zpětné vazby. Bylo zjištěno, že mezi časem stráveným na sociálních sítích není z hlediska typu školy podstatného rozdílu, podobně v informovanosti o rizicích nadužívání ICT. Rovněž nebyl nalezen významný rozdíl v reakcích mužů a žen na omezování času stráveného on-line.

Klíčová slova: dotazník, informační a komunikační technologie, internet, mobilní telefon, nelátková závislost, prevence, střední škola, sociální síť, výzkum, zdraví

stránky: 59-72, online: 2023



Reference

  1. Beard, K. & Wolf, E. (2001). Modification in the Proposed Diagnostic Criteria for Internet Addiction. Cyberpsychology and Behavior, 4(3), 377-383. DOI: https://doi.org/10.1089/109493101300210286 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Benkovič, J. (2007a). Nelátkové závislosti v ambulancii praktického lekára. Via practica, (4)11, 530-533. Dostupné z: https://www.solen.sk/storage/file/article/8b350a5843286b01f83cdd56c50d8bc7.pdf
  3. Benkovič, J. (2007b). Novodobé nelátkové závislosti. Psychiatrie pro praxi, (8)6, 250-253. Dostupné z: https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2007/06/03.pdf
  4. Blinka, L. (2014). Nadměrné užívání internetu a závislost na internetu. In: Ševčíková, A., et al. (Eds.). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, s. 37-54.
  5. Blinka, L. (2015). Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada.
  6. Boyd, D. (2014). It's Complicated: The Social Lives of Networked Teens. New Haven: Yale University Press.
  7. Ciklová, K. (2016). Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. 2. vyd. Ostrava: EconomPress.
  8. Dean, A. G. et al. (1994). The Epi Info Manual: Version 6.02 A Word Processing, Database and Statistics Systém for Public Health on IBM-compatible Microcomputers. London: Brixton Books.
  9. DSM-5 (2015). Diagnostický a statistický manuál duševních poruch, 5. revize. Praha: Hogrefe-Testcentrum.
  10. Diclemente, C. (2018). Addiction and Change: How Addictions Develop and Addicted People Recover. 2nd Ed. New York: The Guilford Press.
  11. Dočekal, D., Müller J. et al. (2019). Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta.
  12. Dubský, J., Urban, L., et al. (2011). Sociální patologie. Praha: Policejní akademie ČR v Praze.
  13. Eckertová, L. & Dočekal, D. (2013). Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press.
  14. Fischer, S. & Škoda, J. (2014). Sociální patologie. 2. vyd. Praha: Grada.
  15. Fulton, B. (2014). Drug Discovery for the Treatment of Addiction: Medicinal Chemistry Strategies. Hoboken: Wiley. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Gabrhelík, R. (2015). Teoretické modely ve školské prevenci a základní typy preventivních programů. In: Miovský, M., et al. (Eds.). Prevence rizikového chování ve školství. 2. vyd. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, s. 62-70.
  17. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. 2.vyd. Brno: Paido.
  18. Giles, D. (2010). Psychology of the Media. Great Britain: Bloomsbury Publishing PLC. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Griffiths, M. (2005). A 'Components' Model of Addiction Within a Biopsychosocial Framework. Journal of Substance Use, 10(4), 191-197. Dostupné z: http://www.addictionpsychologist.org/wp-content/uploads/2019/03/griffiths-2005-addiction-components.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  20. Haug, S. et al. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in Switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307. DOI: https://doi.org/10.1556/2006.4.2015.037 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  22. Herle, P. & Nešpor, K. (2019). Adiktologie pro všeobecné praktické lékaře. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o.
  23. Holzerová, A. (2022). Výskyt závislostí na virtuálních drogách a možnosti prevence jejich vzniku u žáků středních škol (Diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita.
  24. Hradil, R. (2020). Zdravé dětství ve světě digitálních médií: informace a inspirace pro rodiče a všechny, kdo pracují s dětmi a mládeží. Lelekovice: Franesa.
  25. Chomynová, P., Csémy, L. & Mravčík, V. (2020). Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD) 2019. Zaostřeno, 6(5), 1-20. Dostupné z: https://www.drogy-info.cz/publikace/zaostreno-na-drogy/2020-zaostreno/05-20-evropska-skolni-studie-o-alkoholu-a-jinych-drogach-espad-2019/
  26. Chromý, J. & Pánek, J. (2014). Komunikace, média, vzdělávání, kultura. Praha: Extrasystem.
  27. Kabíček, P. (2014). Stadia cesty do závislosti. In Csémy, L., Hamanová, J., et al. (Eds.). Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton, s. 49-55.
  28. Kachrňák, R. (2016). Netholismus. In: Kohout, R. & Kachrňák, R. (Eds.), Bezpečnost v online prostředí. Karlovy Vary: Biblio Karlovy Vary, s. 62 -63.
  29. Kolibáš, E. & Novotný, V. (1996). Alkoholizmus a drogové závislosti. Bratislava: Univerzita Komenského.
  30. Kopecký, K. (2015). Trpíte nomofobií? Otestujte se! Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php/rizikovejevy-spojene-s-online-komunikaci/online-zavislosti/1059-nomofobie
  31. Kopecký, K. (2011). Úvod do problematiky netolismu. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php/temata/dali-rizika/331-uvod-do-problematiky-netolismu
  32. Krejčí, M. (2019). DigiDetox: jak na digitální minimalismus. Praha: Pointa.
  33. Mahdalíčková, J. (2014). Víme o drogách všechno? Praha: Wolters Kluwer.
  34. Mílková-Pavlíková, K. (2017). Behaviorální závislosti. Dostupné z: https://docplayer.cz/30970260-Behavioralnizavislosti.html
  35. Mühlpachr, P. (2008). Sociopatologie pro sociální pracovníky. Brno: MSD.
  36. Nešpor, K. (2018). Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. 5. vyd. Praha: Portál.
  37. Pokorný, V., Telcová, J. & Tomko, A. (2002). Patologické závislosti. 2. vyd. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, r.s.
  38. Röhr, H. (2015). Závislost: jak jí porozumět a jak ji překonat. Praha: Portál.
  39. Sekot, A. (2010). Úvod do sociální patologie. Brno: Masarykova univerzita.
  40. Ševčíková, A. (2014). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada.
  41. Šikl, J. (2022). Rizika závislostního chování u dětí a dospívajících a jejich prevence. Dostupné z: https://sancedetem.cz/rizika-zavislostniho-chovani-u-deti-dospivajicich-jejich-prevence#pro-rodice
  42. Škařupová, K. (2015). Jednání jako droga. In: Blinka, L. et al. (Eds.). Online závislosti: jednání jako droga? Online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada, s. 21-38.
  43. Šmahel, D. & Macháčková, H. et al. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. Dostupné z: https://irtis.muni.cz/cs/aktuality/novinky-a-clanky/vyzkumna-zprava-euko-2020
  44. Vacek, J. & Vondráčková, P. (2014). Behaviorální závislosti: klasifikace, fenomenologie, prevalence a terapie. Česká a Slovenská psychiatrie, 110(6), 326-332. Dostupné z: https://adoc.pub/vacek-j-vondrakova-pbehavioralni-zavislosti-klasifikace-fen.html
  45. Vacek, J. (2017). Nelátkové závislosti: Behaviorální závislosti. Dostupné z: https://www.adiktologie.cz/file/407/behavioralni-zavislosti.pdf
  46. Vondráčková, P. (2015a). Nadměrné užívání internetu z vývojového hlediska. In: Blinka, L. et al. (Ed.). Online závislosti: jednání jako droga? Online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada s. 89-110.
  47. Vondráčková, P. (2015b). Prevence a léčba závislosti a nadměrného užívání internetu. In: Blinka, L. et al. (Ed.). Online závislosti: jednání jako droga? Online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Praha: Grada, s. 55-88.
  48. Willard, N. (2007). Educator's Guide to Cyberbullying and Cyberthreats. Dostupné z: https://cdn.ymaws.com/www.safestates.org/resource/resmgr/imported/educatorsguide.pdf
  49. Young, K. S. (2004). Internet addiction: A new clinical phenomenon and its consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402-415. DOI: https://doi.org/10.1177/0002764204270278 Přejít k původnímu zdroji...
  50. Žufníček, J. (2015). Co dělat, když - Intervence pedagoga. Rizikové chování ve školním prostředí - rámcový koncept. Příloha č. 15 - Netolismus. Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/Priloha_15_Netolismus.doc