DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0164

UČEBNÍ POMŮCKY V ODBORNÉM TECHNICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU 4. PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE

Pavel Pecina

Příspěvek je zaměřen na téma učebních pomůcek v odborném technickém vzdělávání. V době čtvrté průmyslové revoluce se rychle mění požadavky na technologii výuky odborných technických předmětů na středních školách v oblasti učebních pomůcek. Příspěvek si klade za cíl popsat specifika učebních pomůcek v odborném technickém vzdělávání v podmínkách čtvrté průmyslové revoluce. Dále potom shrnout hlavní výzkumná zjištění v oblasti výzkumu učebních pomůcek ve vybraných oborech odborného technického vzdělávání na středních školách v České republice. Ke zpracování výsledků byly využity metody analýzy nejnovějších dostupných informačních pramenů k řešené problematice s následnou syntézou a kritickým vyhodnocením autora. Dále potom polostrukturovaný rozhovor zaměřený na učební pomůcky v oblasti výuky strojírenských a elektrotechnických odborných předmětů na středních školách.

Klíčová slova: učební pomůcky, funkce učebních pomůcek, učební pomůcky v době čtvrté průmyslové revoluce, pedagogický výzkum učebních pomůcek v odborném technickém vzdělávání

stránky: 164-170, online: 2023



Reference

  1. Adamec, P. (2021). Selected results of the analysis of educational needs in the target professional group. Rocznik Andragogiczny, 28(25), 43-57. DOI: https://doi.org/10.12775/RA.2021.003 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Adamec, P. & Kryštof, D. (2021). Feedback from realised courses aimed at developing teaching competences of university teachers. In: EDULEARN21 - International Conference on Education and New Learning Technologies Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development, s. 3079-3084. DOI: https://doi.org/10.21125/edulearn.2021.0658 (ISBN 978-84-09-31267-2, ISSN 2340-1117) Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bajtoš, J. (2020). Didaktika vysokej školy. Bratislava: Wolters Kluwer SR s.r.o.
  4. Balík, V. (2020). Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování oboru Truhlář (nepublikovaná bakalářská práce). Brno: Mendelova univerzita v Brně.
  5. Dostál, J. (2008). Elektrotechnické stavebnice (teorie a výsledky výzkumu). Olomouc: Votobia.
  6. Dostál, J. (2015). Elektrotechnické stavebnice a jejich význam pro vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Přejít k původnímu zdroji...
  7. Fischertechnik education Lernfabrik 4.0 24V m. SPS-Anschlussboard tréninkový a simulační model Learning factory 4.0 24V. Dostupné na: https://www.tera.cz/fischertechnik-education-lernfabrik-4-0-24v-m-spsanschlussboard-treninkovy-a-simulacni-model-learning-factory-4-0-24v_d867635.html
  8. Ha, O. & Fang, N. (2013). Development of interactive 3D tangible models as teaching aids to improve students' spatial ability in STEM education. In: 2013 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) IEEE, pp. 1302- 1304. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Chromý, J. (2020). Materiální didaktické prostředky v informační společnosti. Praha: Extrasystem
  10. Muhammad Asraf, H., Ashar, N. D. K., Zakiah, M. Y., Abidin, A. F. Z., & Nooritawati, M. T. (2018). Computer Assisted E-Laboratory using LabVIEW and Internet-of-Things Platform as Teaching Aids in the Industrial Instrumentation Course. Int. J. Online Eng., 14(12), 26-42. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Pecina, P. (2017). Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: MU. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Pecina, P. & Hrmo, R. (2022). Problematika učebních pomůcek a výukových materiálů v odborném vzdělávání na středních školách. Dubnica Nad Váhom: Vysoká škola DTI LaskaKit Arduino MINI Starter kit. Dostupné na: https://www.laskakit.cz/laskkit-arduino-mini-starter-kit/
  13. Špinar, M. (2017). Učební pomůcky ve výuce oboru vzdělání Malíř a lakýrník. (bakalářská práce). Dostupná z webových stránek Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně: https://is.muni.cz/th/wmiqn/
  14. Utami, P., Cikarge, G. P., Ismail, M. E. & Hashim, S. (2018). Teaching Aids in Digital Electronics Practice through Integrating 21st Century Learning Skills using a conceptual approach. Journal of Physics: Conference Series, 1140(1), 012022. IOP Publishing. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Vaněček, D. et al. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT.