
DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0164
UČEBNÍ POMŮCKY V ODBORNÉM TECHNICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU 4. PRŮMYSLOVÉ REVOLUCE
- Pavel Pecina
The contribution is focused on the topic of teaching aids in vocational technical education. In the era of the fourth industrial revolution, the requirements for the technology of teaching vocational technical subjects in secondary schools in the field of teaching aids are changing rapidly. The contribution aims to describe the specifics of teaching aids in vocational technical education in the conditions of the fourth industrial revolution. Next, summarize the main research findings in the field of research on teaching aids in selected fields of vocational technical education at secondary schools in the Czech Republic. To process the results, methods of analysis of the latest available information sources were used for the problem being addressed, followed by a synthesis and critical evaluation of the author (synthesis of research). Next, a semi-structured interview focused on teaching aids in the field of teaching engineering and electrical technical subjects at secondary schools.
Keywords: teaching aids, functions of teaching aids, teaching aids at the time of the fourth industrial revolution, pedagogical research of teaching aids in vocational technical education
pages: 164-170, online: 2023
References
- Adamec, P. (2021). Selected results of the analysis of educational needs in the target professional group. Rocznik Andragogiczny, 28(25), 43-57. DOI: https://doi.org/10.12775/RA.2021.003
Go to original source...
- Adamec, P. & Kryštof, D. (2021). Feedback from realised courses aimed at developing teaching competences of university teachers. In: EDULEARN21 - International Conference on Education and New Learning Technologies Proceedings. International Academy of Technology, Education and Development, s. 3079-3084. DOI: https://doi.org/10.21125/edulearn.2021.0658 (ISBN 978-84-09-31267-2, ISSN 2340-1117)
Go to original source...
- Bajtoš, J. (2020). Didaktika vysokej školy. Bratislava: Wolters Kluwer SR s.r.o.
- Balík, V. (2020). Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování oboru Truhlář (nepublikovaná bakalářská práce). Brno: Mendelova univerzita v Brně.
- Dostál, J. (2008). Elektrotechnické stavebnice (teorie a výsledky výzkumu). Olomouc: Votobia.
- Dostál, J. (2015). Elektrotechnické stavebnice a jejich význam pro vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Go to original source...
- Fischertechnik education Lernfabrik 4.0 24V m. SPS-Anschlussboard tréninkový a simulační model Learning factory 4.0 24V. Dostupné na: https://www.tera.cz/fischertechnik-education-lernfabrik-4-0-24v-m-spsanschlussboard-treninkovy-a-simulacni-model-learning-factory-4-0-24v_d867635.html
- Ha, O. & Fang, N. (2013). Development of interactive 3D tangible models as teaching aids to improve students' spatial ability in STEM education. In: 2013 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE) IEEE, pp. 1302- 1304.
Go to original source...
- Chromý, J. (2020). Materiální didaktické prostředky v informační společnosti. Praha: Extrasystem
- Muhammad Asraf, H., Ashar, N. D. K., Zakiah, M. Y., Abidin, A. F. Z., & Nooritawati, M. T. (2018). Computer Assisted E-Laboratory using LabVIEW and Internet-of-Things Platform as Teaching Aids in the Industrial Instrumentation Course. Int. J. Online Eng., 14(12), 26-42.
Go to original source...
- Pecina, P. (2017). Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Brno: MU.
Go to original source...
- Pecina, P. & Hrmo, R. (2022). Problematika učebních pomůcek a výukových materiálů v odborném vzdělávání na středních školách. Dubnica Nad Váhom: Vysoká škola DTI LaskaKit Arduino MINI Starter kit. Dostupné na: https://www.laskakit.cz/laskkit-arduino-mini-starter-kit/
- Špinar, M. (2017). Učební pomůcky ve výuce oboru vzdělání Malíř a lakýrník. (bakalářská práce). Dostupná z webových stránek Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně: https://is.muni.cz/th/wmiqn/
- Utami, P., Cikarge, G. P., Ismail, M. E. & Hashim, S. (2018). Teaching Aids in Digital Electronics Practice through Integrating 21st Century Learning Skills using a conceptual approach. Journal of Physics: Conference Series, 1140(1), 012022. IOP Publishing.
Go to original source...
- Vaněček, D. et al. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT.