DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0181

KONCEPT ZÁŽITKOVÉHO UČENÍ JAKO MODERNÍ TREND SOUČASNÉ PEDAGOGIKY

Ludmila Rumanová, Helena Zelníčková, David Vorel

Příspěvek řeší zážitkové učení jako moderní prostředek edukace mládeže a dospívajících. Zážitkové učení rozvíjí celistvě osobnost žáků a podporuje adaptaci jedince v nestandardních situacích. Rovněž podporuje podnikavé kompetence žáků a podporuje adaptabilitu jedince. Pracuje s emocemi a vytváří prostor pro sociální učení jedinců. Prožitkem jsou vytvořeny v paměti jedinečné otisky. Získané vědomosti jsou fixovány v paměti pevněji než vědomosti, které jsou získány teoretickým studiem. Zážitkové studium tak otevírá cestu, jak cíleně rozvíjet kognitivní i senzomotorické dovednosti u žáků. V rámci příspěvku je provedena studie, která zkoumá úroveň senzomotorických dovedností u žáků a jejich preference v oblasti zážitkového učení.

Klíčová slova: pedagogika, zážitek, edukace, dovednosti, žák

stránky: 181-186, online: 2023



Reference

  1. Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
  2. Hanuš, R. & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
  3. Jabczunová, Z. (2013). Aplikovanie zážitkového učenia na 1. stupni základnej školy. Prešov: MPC. Dostupné na: https://mpc-5edu.sk/sites/default/files/projekty/vystup/4_ops_jabczunova_zuzana__aplikovanie_zazitkoveho_ucenia_na_1_stupni_zakladnej_skoly.pdf
  4. Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.
  5. O programu. (2020). O programu [Online]. Retrieved, from The Duke of Edinburgh's International Award Česká republika website: https://www.dofe.cz/o-programu [Accessed: August 28, 2022]
  6. Orosová, R. (2020). Zážitková pedagogika v pregraduálnej príprave. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
  7. PrProm. (2022). Kolbův cyklus učení [Online]. Retrieved from PrProm website: https://www.prpom.cz/hra-stan-se-hrdinou/cyklus/ [Accessed: August 28, 2022]
  8. Pro rodiče. (2020a). Pro rodiče [Online]. from The Duke of Edinburgh's International Award Česká republika website: https://www.dofe.cz/pro-rodice [Accessed: August 28, 2022].
  9. Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada.
  10. Sokolová, L. (2010) Didaktika psychológie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského.
  11. Strouhal, M. (2016). Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
  12. Zelina, M. (2018). Psychoedukácia. Aplikovaná pedagogická psychológia. Dubnica nad Váhom: DTI.
  13. Zahatňanská, M. & Kušnírová, E. (2017). Metódy podporujúce aktívne vyučovanie. Prešov: Pedagogická univerzita v Prešove.
  14. Zelina, M. (1996). Metódy a stratégie rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava: IRIS