
DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0187
POROVNÁNÍ POHLEDU ASISTENTŮ PEDAGOGA A ŠKOLNÍCH PORADENSKÝCH ZAŘÍZENÍ NA INDIVIDUALIZACI VÝUKY U ŽÁKŮ S DIAGNÓZOU PORUCHY POZORNOSTI A HYPERAKTIVITY (ADHD)
- Petra Ryšková, Martin Pírko
Příspěvek popisuje kvalitativní výzkumnou sondu týkající se individualizace výuky z pohledu asistentů pedagoga v porovnání s doporučením školských poradenských zařízení u žáků s diagnózou poruchy pozornosti a hyperaktivity (ADHD). Cílem výzkumu bylo popsat metody individualizace, případně shody a rozdíly mezi doporučeními z školských poradenských zařízení a reálně aplikovanými metodami individualizace z pohledu asistentů pedagoga (tak jak ji popisují v zápiscích v třídních knihách). Z výzkumného šetření, uskutečněného metodou tematické analýzy, vyplývá, že jak asistenti pedagoga, tak školní poradenská zařízení kladou důraz na metody pro udržení pozornosti žáka při samostatné práci. Oproti tomu doporučení školských pedagogických zařízení se často zaměřovala na navýšení časové dotace, zvýšenou zpětnou vazbu a práci s pomůckami, kdy však tyto oblasti z pohledu asistentů pedagoga nebyly příliš využívány.
Klíčová slova: asistent pedagoga, školské poradenské zařízení, porucha pozornosti a hyperaktivity, individualizace výuky, podpůrná opatření, speciálně vzdělávací potřeby
stránky: 187-194, online: 2023
Reference
- Hutyrová, M. a kol. (2019). Děti a problémy v chování. Praha: Portál.
- Kendíková, J. & Vosmik, M. (2016). Jak zvládnout problémy dětí se školou? Praha: Pasparta.
- Michalík, J., Baslerová, P. & Felcmanová, L. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Dostupné z: https://skoly-orp-cb.eu/wp-content/uploads/2016/06/el-Katalog_obecný.pdf
- Medřická, H., Kunčíková, M. & Novák, V. (2007). ADHD. Neurologie pro praxi, 8(4), 219-221.
- Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. (2018). Hlavní závěry, analýza implementace společného vzdělávání v období 1. 9. 2016-31. 10. 2017. Dostupné na: https://cosiv.cz/cs/2018/04/04/msmt-hlavni-zaveryanalyzy-implementace-spolecneho-vzdelavani-v-zakladnich-skolach/
Přejít k původnímu zdroji...
- Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. (2019). Školy a školská zařízení - školní rok 2018/2019.
- Dostupné na: https://www.czso.cz/documents/10180/90577081/23004219a.pdf/c369b3f7-87ea-4a32-8b17-cdf07b9ee2a7?version=1.0
- Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Dostupné na: https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf
- Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
- Vyhláška č. 27/2016 Sb. Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. (2016). Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-27
- World Health Organization. (2018). Internațional Classification of Diseases, 11th Revision.
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, školský zákon. (2004). Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561
- Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. (2016). Dostupné na: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/novela-zakona-o-pedagogickych-pracovnicich