DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0244

(NE)ZÁJEM STUDENTŮ PEDAGOGICKÝCH OBORŮ INSTITUTU CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ MENDELOVY UNIVERZITY V BRNĚ O ZAHRANIČNÍ MOBILITY PROGRAMU ERASMUS+

Michal Šimáně, Kristýna Balátová, Petr Adamec

Cílem příspěvku je popsat a interpretovat názory vysokoškolských studentů na zahraniční studijní mobility v rámci programu Erasmus+. Konkrétně se zaměřuje na důvody jejich zájmu či nezájmu, obecně motivaci tyto mobility absolvovat. Současně se ovšem soustředí i na odhalení případných bariér, které studentům brání realizovat studijní mobilitu v zahraničí. Výzkumná data byla získána na základě kvantitativního šetření. Nástrojem sběru dat byl dotazník vlastní konstrukce obsahující celkem 26 položek, které byly rozděleny do několika oblastí. Základní výzkumný soubor tvořili všichni studenti pedagogicky zaměřených bakalářských studijních programů realizovaných na Institutu celoživotního vzdělávání Mendelovy univerzity v Brně. Stať přináší výsledky z popisné statistické analýzy získaných dat realizované v programu JASP a EXCEL.

Klíčová slova: Erasmus+, student, pedagogika, zahraniční mobilita, kvantitativní výzkum

stránky: 244-255, online: 2023



Reference

  1. Altbach, P. G. & Knight, J. (2007). The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities. Journal of Studies in International Education, 11(3), 290-305. DOI: https://doi.org/10.1177/1028315307303542. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Binder, F. (2020). Po stopách kultury, přírody i poznání. Zahraniční cesty české a rakouské šlechty mezi osvícenstvím a romantismem a jejich důsledky. Praha: NLN.
  3. Botez, N. (2018). From Erasmus to Erasmus Plus, 30 years in Europe, 20 years in Romania. Economy Transdisciplinarity Cognition, 21(1), 192-196.
  4. Böttcher, L., Araújo, N. A. M., Nagler, J., Mendes, J. F. F., Helbing, D. & Hermann, H. J. (2016). Gender Gap in the ERASMUS Mobility Program. PLoS ONE, 11(2), e0149514. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0149514 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Cuzzocrea, V. & Krzaklewska, E. (2022). Erasmus Students' Motivations in Motion: Understanding Super‑mobility in Higher Education. Higher Education. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-022-00852-6. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum.
  7. Dolga, L., Filipescu, H., Popescu-Mitroi, M. M. & Mazilescu, C. A. (2015). Erasmus Mobility Impact On Professional Training And Personal Development Of Students Beneficiaries. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1006-1013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.235 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Fumarco, L., Carlsson, M. & Gibbs, B. G. (2020). Erasmus Exchange Program - A Matter of (Relatively) Older Students. Journal of Economic Analysis & Policy, 20(4), 20200055. DOI: https://doi.org/10.1515/bejeap-2020-0055. Přejít k původnímu zdroji...
  9. González, C. R., Mesanza, R. B. & Mariel, P. (2011). The Determinants of Onternational Student Mobility Flows: an Empirical Study on the Erasmus Programme. Higher Education, 62, 413-430. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-010-9396-5 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Holý, M. (2010). Zrození renesančního kavalíra: výchova a vzdělávání šlechty z českých zemí na prahu novověku (1500-1620). Praha: Historický ústav.
  11. Chaney, E. (2000). The Evolution of the Grand Tour: Anglo-Italian Cultural Relations since the Renaissance. London: Routledge.
  12. Igazová, M. & Gašparovičová, J. (2013). Mobilita - pridaná hodnota vzdelávania študentov. Sociálno‑ekonomická revue, (3), 83-89.
  13. Keogh, J. & Russel-Roberts, E. (2009). Exchange Programmes and Student Mobility: Meeting Student's Expectations or an Expensive Holidays. Nurse Education Today, 29(1), 108-116. DOI: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.07.006 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Komenský, J. A. (1958). Vybrané spisy J. A. Komenského. Praha: SPN.
  15. Koris, R., Mato-Díaz, F. J. & Hernández-Nanclares, N. (2021). From Real to Virtual Mobility: Erasmus Students' Transition to Online Learning Amid the COVID-19 Crisis. European Educational Research Journal, 20(4), 463 -478. DOI: https://doi.org/10.1177/14749041211021247 Přejít k původnímu zdroji...
  16. Lesjak, M., Juvan, E., Ineson, E. N., Yap, M. H. T. & Axelsson, E. P. (2015). Erasmus Student Motivation: Why and Where to Go? Higher Education, 70, 845-865. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-015-9871-0 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Marciniak, D. & Winnicki, M. (2019). International Student Exchange-Motives, Benefits and Barriers of Participation. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization & Management, (133), 93-105. DOI: https://doi.org/10.29119/1641-3466.2019.133.8 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Messer, D. & Wolter, S. C. (2007). Are Student Exchange Programmes Worth It? Higher Education, 54(5), 647-663. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-006-9016-6. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
  20. Rahikainen, K. & Hakkarainen, K. (2013). Nordic Experiences: Participants' Expectations and Experiences of Short-Term Study Abroad Programs. Scandinavian Journal of Educational Research, 57(5), 467-487. DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2012.668706 Přejít k původnímu zdroji...
  21. Roy, A., Newman, A., Ellenberger, T. & Pyman, A. (2019). Outcomes of international student mobility programs: a systematic review and agenda for future research. Studies in Higher Education, 44(9), 1630-1634. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1458222 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Souto Otero, M. (2008). The Socio-economic Background of Erasmus Students: A Trend Towards Wider Inclusion? International Review of Education, 54, 135-154. DOI: https://doi.org/10.1007/s11159-007-9081-9 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Souto Otero, M., Huisman, J., Beerkens, M., de Wit H. & Vujic´, S. (2013). Barriers to International Student Mobility: Evidence From the Erasmus Program. Educational Researcher, 42(2), 70-77. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X12466696. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Teichler, U. (2004). Temporary Study Abroad: the life of ERASMUS students. European Journal of Education, 39(4), 395-408. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1465-3435.2004.00193.x Přejít k původnímu zdroji...
  25. Teichler, U. (2012). International Student Mobility in Europe in the Context of the Bologna Process. Journal of International Education and Leadership, 7(1), 34-49. DOI: https://doi.org/10.2304/rcie.2012.7.1.34 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Williams, C. (2020). Insights Into the Study Abroad Experience of Social Education Students at Masaryk University, Brno, Czech Republic. Sociální pedagogika, 8(1), 44-52. DOI: https://doi.org/10.7441/soced.2020.08.01.02 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Winter, Z. (1906). Dějiny řemesel a obchodu v Čechách v 14. a v 15. století. Praha: Česká akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění.