DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0256

PRESVEDČENIE ©TUDENTOV UČITEĄSTVA O VYUČOVANÍ A UČENÍ SA ANGLICKEJ GRAMATIKY: Z VÝSKUMNÝCH ZISTENÍ LONGITUDINÁLNEHO VÝSKUMU

Martina ©ipoąová, Peter Ostradický, Duąan Kostrub

Presvedčenie učiteµa (cudzích jazykov) ako jeden z aspektov pedagogického myslenia učiteµa (jazykov) je filtrom, cez ktorý učiteµ prehodnocuje svoje akceptovanie alebo odmietanie nových informácií a chápanie javov, ktoré sa odohrávajú vo výučbe. Má výraznejąí vplyv ako učiteµovo poznanie o odporúčaných metódach vzhµadom na plánovanie hodiny, výber učebných úloh a celkové rozhodovanie sa učiteµa vo výučbe. Cieµom výskumu bolo na základe výpovedí subjektov identifikova», čo utvára presvedčenia ątudentov učiteµstva angličtiny, charakterizova» aktuálny predobraz ich pedagogického myslenia a kontinuálne zis»ova», či a ako dochádza k modifikáciám ich východiskového presvedčenia o vyučovaní a učení sa anglickej gramatiky pod vplyvom didaktických kurzov a krátkodobej pedagogickej praxe. Autori predstavujú výsledky zistení dvojročného longitudinálneho výskumu realizovaného vyuľitím princípov a metód kvalitatívnej metodológie v skupine 35 ątudentov učiteµstva angličtiny (v období 3. roč. bakalárskeho ątúdia aľ 1. roč. magisterského ątúdia) uplatnením fókusových skupín, fókusového interview, otvoreného kódovania a stratégie uplatňovania metódy konątantnej komparácie. Výskumne bolo zistené, ľe presvedčenie ątudentov učiteµstva angličtiny o výučbe anglickej gramatiky predstavuje v čase ich pregraduálnej prípravy dynamicky sa vyvíjajúci konątrukt, ktorý významne ovplyvňujú najmä roly, ktoré ątudenti zastávajú v procese vzdelávania sa.

Klíčová slova: presvedčenie učiteµa, ątudenti učiteµstva, vzdelávanie učiteµov cudzích jazykov, kvalitatívna metodológia, fókusové skupiny, fókusové interview, metóda konątantnej komparácie

stránky: 256-264, online: 2023



Reference

  1. Abdi, H. & Asadi, B. (2015). A Synopsis of Researches on Teachers' and Students' Beliefs about Language Learning. International Journal on Studies in English Language and Literature, 3(4), 104-114. Dostupné z: https://www.arcjournals.org/pdfs/ijsell/v3-i4/14.pdf
  2. Boeije, H. (2002). A Purposeful Approach to the Constant Comparative Method in the Analysis of Qualitative Interviews. Quality and Quantity. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/226282093_A_Purposeful_Approach_to_the_Constant_Comparative_Method_in_the_Analysis_of_Qualitative_Interviews
  3. Borg, S. (2006). Teacher Cognition and Language Education: Research and Practice. London: Continuum. DOI: https://doi.org/10.1080/13670050802277076 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Borg, S. (2005). Experience, Knowledge About Language and Classroom Practices in Teaching Grammar. In: Bartels, N. (Ed.). Applied linguistics and language teacher education, p. 325-340. New York: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Borg, S. (2003a). Teacher Cognition in Language Teaching: A Review of Research on What Language Teachers Think, Know, Believe, and Do. Language Teaching, 36(2), 81-109. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444803001903 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Borg, S. (2003b). Teacher Cognition in Grammar Teaching: A Literature Review. Language Awareness, 12(2), 96-108. DOI: https://doi.org/10.1080/09658410308667069 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Borg, M. (2001). Key Concepts in ELT. Teachers' Beliefs. ELT Journal, 55(2), 186-188. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Davidson, P., Halcomb, E. & Gholizadeh, L. (2010). Focus Groups in Health Research. In: Liamputtong, P. (Ed.). Research Methods in Health: Foundations for Evidence- Based Practice, pp. 61-76. South Melbourne, Vic: Oxford University Press.
  9. Flick, U. (2009). An Introduction to Qualitative Research. London: SAGE publications Inc.
  10. Gavora, P. (1990). Učiteµova individuálna koncepcia vyučovania. Pedagogická revue, 42(3), 209-222.
  11. Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Mill Valley, CA: Sociology Press. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Goodman, J. (1988). Constructing a Practical Philosophy of Teaching: a Study of Preservice Teachers' Professional Perspectives. Teaching and Teacher Education, 4, 121-137. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Graus, J. & Coppen, P. A. (2015). Student Teacher Beliefs on Grammar Instruction. Language Teaching Research, 20(5), 571-599. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Hlava, T., ©ipoąová, M. & Hankerová, K. (2020). Vz»ahy a interakcie deklaratívnej a procedurálnej roviny vo výučbe anglickej gramatiky. Bratislava: UK v Bratislave.
  15. Kolb, S. M. (2012). Grounded Theory and the Constant Comparative Method: Valid research strategies for educators. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies, 3(1), 83-86.
  16. Kostrub, D. (2022). Učiteµ-výskumník profesia zaloľená na výskume Dizajny výskumu a premeny výučby. Bratislava: Vydavateµstvo Univerzity Komenského v Bratislave.
  17. Koubek, P., Janík, T. (2015). Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie. Studia paedagogica, 20(3), 47-65. DOI: https://doi.org/10.5817/SP2015-3-4 Přejít k původnímu zdroji...
  18. Krueger, R., & Casey, M. A. (2000). Focus groups: A practical guide for applied research. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  19. Kusá, Z. (2021). Práca na podloľenej teórii v kvalitatívnom výskume. Bratislava: SAV. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Li, X. (2012). The Role of Teachers' Beliefs in the Language Teaching-Learning Process. Theory and Practice in Language Studies, 2(7), 1397-1402. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Lojová, G., et al. (2015). Deklaratívne a procedurálne vedomosti vo výučbe anglického jazyka. Bratislava: UK v Bratislave.
  22. Mareą, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  23. McNamara, C. (2022). Basics of Conducting Focus Groups. Integrated library for personal, professional and organizational development [online]. Dostupné z: https://managementhelp.org/businessresearch/focus-groups.htm
  24. Merton, R. K., Lowenthal, M. F. & Kendall, P. L. (1990). Focused interview: A Manual of Problems and Procedures, 2nd edition. New York: London: Free Press; Collier Macmillan.
  25. Pajares, M. F. (1992). Teachers' Beliefs and Educational Research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Patton, M.Q. (2002). Qualitative Evaluation and Research Methods. London: SAGE.
  27. Phipps, S. & Borg, S. (2009). Exploring Tensions Between Teachers' Grammar Teaching Beliefs and Practices. System, 37(3), 380-390. DOI: https://doi.org/10.1016/j.system.2009.03.002 Přejít k původnímu zdroji...
  28. Plichtová, J. (2002). Metódy sociálnej psychológie zblízka. Bratislava: Média.
  29. Strauss, A. & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Albert.
  30. ©ipoąová, M. (2021). Pedagogické myslenie učiteµa cudzieho jazyka v teórii a praxi. Bratislava: IRIS.
  31. ©vaříček, R. & ©eďová, K., et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  32. Turek, I. (2008). Didaktika. Bratislava: Iura Edition.
  33. Williams, M. & Burden, L. R. (1997). Psychology for Language Teachers: A Social Constructivist Approach. Cambridge: CUP. Přejít k původnímu zdroji...