
DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0007
DIGITALIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ A PŘÍPRAVY: PŘEVRÁCENÁ VÝUKA NA PRACOVIŠTI – JAK PŘEŽÍT V SOUČASNÉ DIGITÁLNÍ SMRŠTI A VYUŽÍT JI PRO SVOU PRÁCI
- Müge Adnan, Eyüp Şen, Yılmaz İlker Yorulmaz, Lucie Brzáková, Kateřina Drlíková
Příspěvek se zaměřuje na převrácenou výuku (flipped learning) a její možnou aplikaci při praktické výuce na pracovišti. Přínosy a výsledky této metody jsou zpracovány do didaktického materiálu nazvaného „Průvodce převrácenou výukou na pracovišti“. Tato příručka je určena zaměstnavatelům z průmyslových podniků, manažerům vzdělávacích institucí, politikům odpovědným za oblast vzdělávání, pedagogům technických oborů a pracovníkům v oblasti odborného a technického vzdělávání. Jejím cílem je poskytnout podrobný návod, jak začlenit informační a komunikační technologie, online a kombinované učení do tradičních výukových procesů na pracovišti. Výsledky tohoto projektu jsou zpracovány na webové platformě, která je volně dostupná jak pro laickou, tak pro odbornou veřejnost. Tato digitální výuková platforma nabízí zejména učitelům a mistrům praktického výcviku řešení a nápady pro rozvoj v různých oblastech, jako jsou otevřené vzdělávací zdroje, plánování digitálního vzdělávání, motivační zapojení studentů do online výuky, tvorba digitálního obsahu, hodnocení v rámci převrácené výuky na pracovišti a využití nových technologií při výuce na pracovišti i dostupnost různých LMS systémů.
Klíčová slova: vzdělávání na pracovišti, digitalizace, motivace, převrácená výuka, online prostředí
stránky: 7-16, online: 2023
Reference
- Adnan, M. (2017). Perceptions of Senior-year ELT Students for Flipped Classroom: A Materials Development Course. Computer Assisted Language Learning, 30(3-4), 204-222. https://doi.org/10.1080/09588221.2017.1301958
Přejít k původnímu zdroji...
- Ahmed, H. O. K. (2016). Flipped Learning As A New Educational Paradigm: An Analytical Critical Study. European Scientific Journal, ESJ, 12(10), 417. https://doi.org/10.19044/esj.2016.v12n10p417
Přejít k původnímu zdroji...
- Altemueller, L. & Lindquist, C. (2017). Flipped classroom instruction for inclusive learning. British Journal of Special Education, 44(3), 341-358. htpps://doi.org/10.1111/1467-8578.12177
Přejít k původnímu zdroji...
- Aslanoğlu, E. A. (2017). Grup içinde bireyin değerlendirilmesi: Akran ve Öz Değerlendirme. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi , 34(2), 35-50.
- Bates, A. W. (2019). Teaching in a Digital Age: Guidelines for Designing Teaching and Learning (2nd ed.). https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage
- Bland, L. (2006). Applying Flip/Inverted Classroom Model in Electrical Engineering to Establish Lifelong Learning. Paper presented at the meeting of the American Society for Engineering Education, Chicago, IL.
- Boud, D. (1995). Enhancing Learning Through Self Assessment. London: Kogan Page.
- Brown, B. A. (2016). Understanding the Flipped Classroom: Types, Uses and Reactions to a Modern and Evolving Pedagogy. Culminating Projects in Teacher Development. 12.
- Bushell, G. (2006). Moderation of Peer Assessment in Group Projects. Assessment and Evaluation in Higher Education, 31, 91-108.
Přejít k původnímu zdroji...
- CEDEFOP (European Centre for the Development of Vocational Training) (2014). Terminology of European Education and training policy: a selection of 130 key terms, 2nd edition. Luxembourg: Publications office of the European Union. Retrieved from http://www.cedefop.europa.eu/files/4117_en.pdf
- Cleveland-Innes, M. & Wilton, D. (2018). Guide to Blended Learning. Commonwealth of learning. British Columbia, Canada. Retrieved from http://oer4nosp.col.org/id/eprint/35/1/Cleveland-Innes-Wilton_Guideto-Blended-Learning.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- Erdem, M.(2021). Yeniden öğretmeyi öğrenmek : Organizmadan bireye öğretim süreçleri tasarimi (4. Baski). Ankara: Pegem Akademi
Přejít k původnímu zdroji...
- ETF (2014). Work-based learning: A Handbook for Policy Makers and Social Partners in ETF Partner Countries. European Training Foundation. Retrieved from: https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/m/8EFD210012D6B04EC1257CE60042AB7E_Work-based%20learning_Handbook.pdf
- European Commission - Education and Training Monitor (2020). Retrieved from https://op.europa.eu/webpub/eac/education-and-training-monitor-2020/countries/czechia.html
- Friesen, N. (2012). Report: Defining Blended Learning. Dostupné na: https://www.normfriesen.info/papers/Defining_Blended_Learning_NF.pdf
- Hancock, S., & Wong, T. (2012). Blended Learning. Retrieved from http://sites.wiki.ubc.ca/etec510/Blended_Learning#cite_note-3
- Horneffer, P. (2020). Implementing a Flipped Classroom in Medical Education. Retrieved from https://www.lecturio.com/pulse/implementing-a-flipped-classroom-in-medical-education/
- Kaur, A. (2013). Maslow's Need Hierarchy Theory: Applications and Criticisms. Global Journal of Management and Business Studies, 3, 1061-1064. https://www.ripublication.com/gjmbs_spl/gjmbsv3n10_03.pdf
- Kolb, D. A. (1981). Learning Styles and Disciplinary Differences, in: A.W. Chickering (Ed.) The Modern American College (pp. 232-255). San Francisco, LA: Jossey-Bass.
- Lage, M., Platt, G., & Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: Journal of Economic Education, 31(1), 30- 43).
Přejít k původnímu zdroji...
- Liu, N. & Carless, D. (2006). Peer feedback: The learning element of peer assessment. Teaching in Higher Education, 11(3):279-290 https://doi.org/10.1080/13562510600680582
Přejít k původnímu zdroji...
- McMillan & Hearn, (2008). Student self-assessment: The key to stronger student motivation and higher achievement. Educational Horizons, v87 n1, 40-49 Fall 2008.
- Özdemir, A. (2016). Ortaokul Matematik Öğretiminde Harmanlanmiş Öğrenme Odakli Ters Yüz Sinif Modeli Uygulamasi. Yayinlanmamiş Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Sakulprasertsri, K. (2017) Flipped Learning Approach: Engaging 21st Century Learners in English Classrooms. LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network, v10 n2, 132-143.
- Schröder, T. & Dehnbostel, P. (2021). The Workplace as a Place of Learning in Times of Digital Transformation - Models of Work-related and Work-based Learning and in-company Concepts. The Online Journal for Technical and Vocational Education and Training in Asia, 17(1).
- Staker, H., & Horn, M. B. (2012). Classifying K-12 Blended Learning. Mountain View, CA: Innosight Institute.
- Topping, K. (2009) Peer Assessment. Theory Into Practice 48(1). https://doi.org/10.1080/00405840802577569
Přejít k původnímu zdroji...
- Weimer, M. (2002). Learner-Centred Teaching: Five Key Changes to Practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.