DOI - Mendel University Press

DOI identifiers

DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0043

ROLE VYSOKOŠKOLSKÉHO PEDAGOGA VE VĚKU AI

Veronika Glogarová, Petra Svobodová

Artificial intelligence and its rapid intrusion into our lives pose many personal and professional challenges. It can be assumed that our role as university educators will also shift and change. We would like to provoke a discussion about what rules to set for students regarding the use of AI, to what extent to allow the use of AI in assignments and writing papers, and if so, how to regulate it, how to mediate the possibilities and limits of AI for students. Given the fact that Palacký University has not yet issued any official position on the use of AI in academia, we consider it necessary to reflect on this position independently and ideally also collect examples of good practices from other institutions. In this paper, we focus on what is known so far about the use of AI in the higher education environment and the issues it raises.

Keywords: artificial intelligence, teaching competencies, university teaching

pages: 43-51, online: 2023



References

  1. Artificial intelligence tools and their responsible use in higher education learning and teaching. (2023). Dostupné z: https://eua.eu/downloads/publications/position_ai%20in%20lt.pdf
  2. Stanovisko k využívání umělé inteligence ve výuce na Masarykově univerzitě. (2023). Dostupné z: https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska
  3. Co je umělá inteligence a jak ji využíváme? (2021). Dostupné z: https://www.europarl.europa.eu/news/cs
  4. Copyright Law of ther United States (Title 17) and Related Laws Contained in Title 17 of the United States. (2022). Dostupné z: https://www.copyright.gov
  5. Franklová, Z. (2014). Stále méně dětí baví čtení. Dostupné z: http://archiv-nuv.npi.cz/
  6. Chen, C. (2023). AI Will Transform Teaching and Learning. Let's Get it Right. Dostupné z: https://hai.stanford.edu/news
  7. Iniciativa českých vysokých škol má pod vedením UK a prg.ai připravit české vzdělávání na umělou inteligenci. (2023). Dostupné z: https://cuni.cz
  8. Jsme iniciativou předních českých vědců. (2023). Dostupné z: https://prg.ai/o-nas/
  9. Mašek, J. (2023a). Když selže umělá inteligence. Dostupné z: https://rvp.cz/
  10. Mašek, J. (2023b). 5 největších rizik generativní AI. Dostupné z: https://rvp.cz/
  11. Návody a doporučení. (2023). Dostupné z: https://ai.cuni.cz/AI-5.html
  12. OpenAI. (2023). ChatGPT (verze 29.9.) [Large language model]. https://chat.openai.com
  13. PdF UP k problematice využívání umělé inteligence. (2023). Dostupné z: https://www.pdf.upol.cz/
  14. Slouka, D. (2023). Modely v modelu. In-context learning posouvá hranice LLM. Dostupné z: https://prg.ai/
  15. Stanovisko UK k AI. (2023). Dostupné z: https://cuni.cz/UK-1.html
  16. Umělá inteligence ve vzdělávání: Příležitosti a rizika. (2023). Dostupné z: https://www.upol.cz/kalendar/
  17. Umělá inteligence. (2023). Dostupné z: https://ai.e-bezpeci.cz/
  18. Zákon č. 121/2000 Sb., zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon). (2000). Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz