
DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0052
POHLED STUDENTŮ NA REALIZACI ODBORNÉ PRAXE I (NÁSLECHOVÉ) V SOUVISLOSTI S ROLÍ CVIČNÉHO UČITELE
- Marie Horáčková
Cílem příspěvku je prezentovat vybrané výsledky výzkumu, který je zaměřen na názory studentů Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh jejich Odborné praxe I (náslechové), která byla realizována na středních školách na jaře v 2023. Tento příspěvek prezentuje vybrané výsledky se zaměřením na význam a činnost cvičného učitele v průběhu pedagogické praxe. Výzkum probíhal u studentů nově akreditovaného oboru, kde se výrazným způsobem proměnila i samotná organizace odborné praxe. První část příspěvku se zabývá seznámení se změnami, které se týkají reorganizace pedagogické praxe. Druhá část je zaměřena na názory studentů na tento způsob realizace v souvislosti s pozicí cvičného učitele. Výsledky výzkumu vycházejí prozatím jen z první etapy Odborné praxe I, která proběhla na jaře 2023. V následujícím období bude výzkum pokračovat, neboť studenti absolvují Odbornou praxi II a Odbornou praxi III, kde se opět zaměříme na význam cvičného učitele z pohledu studentů. Pro získání potřebných dat byl využitý kvalitativní výzkum, byly provedeny polostrukturované rozhovory se studenty. Takto získaná data byla analyzována pomocí otevřeného a tematického kódování. Výpovědi studentů byly doplněny daty získanými z deníků odborné praxe, jejichž obsah byl podroben obsahové analýze. Na základě kvalitativní analýzy byly stanoveny kategorie, které jsou společně s vybranými výsledky popsány v následujícím příspěvku.
Klíčová slova: odborná praxe, učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, cvičný učitel
stránky: 52-58, online: 2023
Reference
- Balcalová, J., & Tilinger, P. (2002). Úloha fakultního učitele při formování profesních vlastností učitele TV. Brno: Katedra pedagogiky PdFMU Brno
- Bendl, S., & Kucharská, A. (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Bendová, A., & Horáčková, M. (2020). Pohled studentů učitelství praktického vyučování a odborného výcviku na průběh pedagogické praxe. Lifelong Learning, 10(2), 133-156.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dytrtová, R. & Krhutová M. (2009). Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada.
- Havel, J., & Janík, T. (2004). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: Masarykova unverzita v Brně.
- Hanušová, et al. (2017). Chtějí zůstat nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita.
Přejít k původnímu zdroji...
- Horáčková, M. (2022). Pohled studentů na způsoby realizace pedagogické praxe před epidemií koronaviru a jejím průběhu. In: Sborník příspěvků z mezinárodní konference ICOLLE 2020. Brno: Mendelova univerzita
- Gibbs, G. & Simpson, C. (2004). Contitions under which assessment support student learning. Learning & Teaching in Higher Education, 1(1), 1 - 31.
- Kosová, B. (2002). Koncepčné otázky prípravy učitelov 1.stupňa Základnej školy a jej pedagogická zloška. In: Škola-edukácia-príprava učitela. Bánská Bystrice: UMB.
- Kremer-Hayon, L., & Ben-Peretz, M. (1986). Becoming a Teacher: The Transitiv from Teacher's College to Classroom Life. International Review of Educattion, 32(4), 413-422.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lunenberg, M, Korthagen, F., & Swennen, A. (2007). The Teacher Educator as Role Model. Teaching and Teacher Education, 23, 586-601.
Přejít k původnímu zdroji...
- Manák, J. (2011). K problému teorie a praxe v pedagogice. Pedagogická orientace. 21(3), 257-271.
- Roth, W.M., & Tobin, K.G. (2002). At the Elbow of Another: Learning to Teach by Coteaching. New Your, NY: Peter Lang.
- Sadler, D.R. (2010). Beyond Feedback: Developing Student Capability in Complex Apprasial. Assessment & Evaluation in Higher Education, 53(1), 43-72.
Přejít k původnímu zdroji...
- Spilková, V. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
- Švec, V. (2005). Intervence podporující vytváření didaktických dovedností studentů. In V. Švec & V. Musil (Eds). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností (83-104). Brno: Paido.
- Urbánek, P. (2004). Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/JiriHavel/publication/40330102_Pedagogicka_prax e_v_pregradualni_priprave_ucitelu_sbornik_z_mezinarodni_konference_konane_dne_24_unora_2004_na_Pedagogicke_fakulte_MU_v_Brne/links/00b49527b980ed2c51000000/Pedagogicka-praxe-v-pregradualni-priprave-ucitelusbornik-z-mezinarodni-konference-konane-dne-24-unora-2004-na-Pedagogicke-fakulte-MU-v-Brne.pdf
- Vašutová, J. (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
- Vítečková, M., & Gadušová, Z. (2014). Teachers Professional Induction in the Czech Repulic and Slovakia. American Journal of Educational Research, 2(12), 1131-1137.
Přejít k původnímu zdroji...