
DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0079
FAKTORY KVALITY VÝUKY JAKO OBTÍŽNĚ UCHOPITELNÝ PROBLÉM
- Jaroslav Lindr
Odpovědět na otázku, co je to kvalitní výuka a jak má vypadat, není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Cílem výzkumu je pohlédnout, jaký přínos pro studenty výuka předmětů má, resp. jaké faktory kvality výuky přínos významným způsobem ovlivňují. Ukazuje se, že nemusí jít pouze o jediný klíčový faktor, nýbrž o kombinaci řady faktorů kvality výuky, které bychom intuitivními cestami nemuseli postihnout, zatímco vědecko-metodická kritéria jej pomohou odhalit. Pro potřeby analýzy byl vybrán společenskovědní předmět na technické univerzitě v letech 2020–2022. Respondenti se v dotazníku vyjadřovali na škále sémantického diferenciálu k jednotlivým kritériím kvality výuky, kterých bylo navrženo 62. Volba kritérií se zaměřila nejen na faktografický popis pedagogické situace, osobnost učitele, na pohodu prostředí, ale také např. jak studenti sami reflektují přínos předmětu, co jim dává, jak je obohacuje ve vzdělanostním poli, jaký pocit z předmětu mají, jak rozvíjí jejich intelektuální či tvořivé schopnosti apod. Pro další zpracování byly použity dvě statistické metody, a to metoda hlavních komponent a kroková metoda dopředná. Ukázalo se, že mezi nejvýznamnější kritéria kvality výuky studenti přiřadili zejména to, když je výuka baví, je smysluplná, studenty intelektuálně posunuje, využijí poznatky z výuky v životě, a když je výuka přínosná pro jejich osobní rozvoj a profesní dráhu.
Klíčová slova: společenskovědní předměty, všestranný rozvoj, přínos, hodnocení, kritéria kvality výuky, statistická analýza
stránky: 79-88, online: 2023
Reference
- Helmke, A. (2008). Qualität im Unterricht der Sekundarstufe. Dostupné z http://www.heuber.de/sixcms/media.php/36/sympl_4_qualitaet.pdf
- Chvál, M. (2012). Kvalita výuky jako téma současnosti. Pedagogika. 2012, roč. 62, č. 3, s. 241-243.
- Maňák, J., et al (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.
- Janík, T. (2012). Kvalita výuky: vymezení pojmu a způsobu jeho užívání. Pedagogika. 2012, roč. 62, č. 3, s. 244-261.
- Janík, T. a J. Slavík (2013). Kvalita výuky: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU.
- Maňák, J. (2009). Vzdělávání ve společnosti vědění. In T. Janík, et al (ed.), K perspektivám školního vzdělávání (s. 11-20). Brno: Paido.
- Meyer, H. (2004). Was ist guter Unterricht? Berlin: Cornelsen Verlag Scriptor GmbH.
- Michek, S. (2009). Možné výzkumné strategie při hledání vazeb mezi autoevaluací a kolegiální evaluací škol. In V. Fuglík, Kvalita vzdělávání v reflexi pedagogických teorií a výzkumů (s. 1-11). Praha: Pierot.
- Mrňová, O. (2004). Perspektivy hodnocení kvality ve vysokoškolském vzdělávání. Pardubice: Scientific paper of the University of Pardubice. Series C. Dostupné z https://dk.upce.cz/bitstream/handle/10195/32557/CL525.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Pol, M. (2009). Škola v proměnách. Brno: MU.
- Pöschl, R. (2011). Postoje žáků ke škole. Praha: NUOV. Dostupné z http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/25_Postoje_zaku_ke_skole.pdf
- Rýdl, K. (2003). Inovace školských systémů. Praha: ISV.
- Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
- Rýdl, K., et al (1998). Sebehodnocení školy. Jak hodnotit kvalitu školy. Praha: Strom.
- Zpráva IRDAC (1998). Kvalita vzdělání - odpověď na výzvy budoucnosti. Praha: ÚIV.