
DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0089
FINANČNÍ GRAMOTNOST POHLEDEM UNIVERZITNÍCH STUDENTŮ
- Peter Marinič
Financial literacy has become a topic of public debate in recent years and has simultaneously entered the field of education. Financial literacy and its development through financial education has been regulated in the Czech Republic in several documents since 2005, which are continuously revised, based on discussions with relevant actors. It may seem that the issue of financial literacy and financial education is well anchored in the Czech Republic. However, regular measurements of the level of financial literacy among the adult population in Czech Republic, together with current measurements among fifteenyear- old pupils, indicate that the situation is not improving significantly. Access to financial education, as a tool for the development of financial literacy, especially in primary and secondary schools, therefore, represents an area of interest, which is also devoted to the presentation of the results of the survey from 2022 among 92 students at Masaryk University from different faculties and with different educational paths as part of an optional educational subject focused on financial literacy. The survey focused on selected areas that are identified in the expert discussion. The presentation of the results of the survey therefore brings the students’ perspective on the influence of the household and family environment, their subjective contribution to the discussion that took place in connection with the revision of the National Strategy of Financial Education and the students’ recommendations for internet resources in the field of financial literacy. Because students were involved in the survey from different fields of study with a differentiated educational path, the presented results can be considered a probe into the awareness of the financial literacy of the young generation.
Keywords: financial literacy, financial education, national strategy for financial education, gamification of financial education
pages: 89-96, online: 2023
References
- ČŠI. (2014). Mezinárodní šetření PISA 2012: Finanční gramotnost patnáctiletých žáků. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD%20%C5%A1et%C5%99en%C3%AD/PISA_2012_figr.pdf
- ČŠI. (2023). Tematická zpráva - Finanční gramotnost žáků základních škol a výuka finanční gramotnosti na SŠ. Dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/TZ_Financni-gramotnost.pdf
- Gajdušek, P., & Šipula, P. (2010). Kvantitativní výzkum - Finanční gramotnost obyvatel v ČR: Závěrečná zpráva z exkluzivního výzkumu pro Ministerstvo Financí ČR a Českou národní banku. STEM/Mark. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_2010_Zaverecna-zprava-z-vyzkumu.pdf
- Hampl, S. (2020). Finanční gramotnost 2020: Zpráva z výzkumu pro Ministerstvo financí ČR. ppm factum. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_Zprava_2020_Financni-gramotnost-2020.pdf
- Hündl, V. (2015). Výsledky měření úrovně finanční gramotnosti dospělé populace České republiky 2015. ppm factum. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_2015_Vysledky-merenifinancni-gramotnosti.pdf
- Kyánková, A., & Marinič, P. (2022). Výuka finanční gramotnosti na základních školách pohledem učitelů. In Adamec, P., & Šimáně, M. (Eds.). ICOLLE 2021, 88-96, https://dx.doi.org/10.11118/978-80-7509-832-0-0088
Go to original source...
- Marinič, P. & Kyánková, A. (2021). Finanční gramotnost a rozvoj digitálních kompetencí na základních školách. JTIE - Journal of technology and Information Education, 13(2), 254-275, https://dx.doi.org/10.5507/jtie.2022.003
Go to original source...
- MF ČR. (2007). Strategie finančního vzdělávání. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_Strategie-financniho-vzdelavani.pdf
- MF ČR. (2010). Národní strategie finančního vzdělávání. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_Narodni-strategie-financniho-vzdelavani.pdf
- MF ČR. (2018). Shrnutí odpovědí na veřejnou konzultaci k Národní strategii finančního vzdělávání. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_Vyhodnoceni_2018-05-15_Shrnuti-odpovedina-konzultaci-k-NSFV.pdf
- MF ČR. (2019). Národní strategie finančního vzdělávání 2.0: Změnou chování k převzetí odpovědnosti za svou finanční prosperitu. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_2020_Narodnistrategie-financniho-vzdelavani-2-0.pdf
- MF ČR, MŠMT ČR, & MPO ČR. (2007). Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/System-budovani-financni-gramotnostina-zakladnich-a-strednich-skolach.pdf
- Standard finanční gramotnosti. (2017). Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_2017_Standard-financni-gramotnosti.pdf
- Ševčík, K. (2018). Finanční gramotnost ve výzkumu a v českých vzdělávacích dokumentech. Odborný časopis pro učitele základní školy: Komenský, 143(2), 17-24.
- Šimoník, P., & Ryznerová, I. (2007). Finanční gramotnost - Kvantitativní výzkum pro MF ČR: Závěrečná zpráva z výzkumu. STEM/Mark. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/assets/cs/media/PSFV_2007_Zaverecna-zprava-z-vyzkumu.pdf