
DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0106
VIRTUÁLNÍ REALITA A UMĚLÁ INTELIGENCE JAKO ZÁSADNÍ FENOMÉNY ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
- Pavel Pecina, Peter Marinič
S rozvojem virtuální reality (VR) a umělé inteligence (AI) dochází k implementaci těchto fenoménů jak ve vědeckém výzkumu, tak v soukromém životě i v oblasti vzdělávání. Mnozí autoři v této souvislosti mluví o novém paradigmatu vzdělávání. Příspěvek si klade za cíl zhodnotit příležitosti a hrozby implementace těchto oblastí do odborného vzdělávání. Po vymezení řešeného tématu je pozornost zaměřena na specifika využití VR a AI v odborném vzdělávání. Následuje zhodnocení příležitostí a hrozeb těchto koncepcí v oblasti odborného vzdělávání.
Klíčová slova: virtuální realita v odborném vzdělávání, umělá inteligence v odborném vzdělávání, simulační programy v odborném vzdělávání
stránky: 106-113, online: 2023
Reference
- Adamec, P. (2021). The Importance of ICT Competencies Development Within the Pregradual Education of Future Teachers in the Current Situation Context. In J. Veteška (ed.), Vzdělávání dospělých 2020 - reflexe, realita a potenciál virtuálního světa: sborník z 10. mezinárodní virtuální vědecké konference (s. 23-30). Česká andragogická společnost, dostupné z. https://kamv.cz/public/storage/downloads/konf-2020/sbornik_VD2020.pdf
- Bailenson, J. N. (2018). Experience on Demand: What Virtual Reality is, how it Works, and what it can do. WW Norton & Company.
- Bajtoš, J. (2020). Didaktika vysokej školy. Bratislava: Wolters Kluwer SR s.r.o.
- Boyles, B. (2017). Virtual Reality and Augmented Reality in Education. Dostupné z: https://www.westpoint.edu/sites/default/files/inline-images /centers_research/center_for_teching_excellence/PDFs/mtp_project_papers/Boyles_17.pdf
- Co je umělá inteligence?. Dostupné z: https://azure.microsoft.com/cs-cz/resources/cloud-computing-dictionary/what-is-artificial-intelligence/#how
- Co je umělá inteligence a jak ji využíváme?. Dostupné z: https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/society/20200827STO85804/umela-inteligence-definice-a-vyuziti
- Dede, C. (2009). Immersive Interfaces for Engagement and Learning. Science, 323(5910), 66-69.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dede, C., Ketelhut, D. J., Clarke, J., Nelson, B., & Bowman, C. (2005). Students' Motivation and Learning of Science in a Multi-user Virtual Environment. Journal of Educational Computing Research, 32(3), 265-293.
- Dobre, C., Essaaidi, M., & García-Alonso, J. et al. (2020 Augmented and Virtual Reality in Education and Training. Springer International Publishing (eBook)
- Dostál, J. et al. (2017). Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
Přejít k původnímu zdroji...
- EDUin.(2023). Umělá inteligence vstupuje do škol. Jak využít její potenciál?. Dostupné z: https://www.eduin.cz/clanky/umela-inteligence-vstupuje-do-skol-jak-vyuzit-jeji-potencial/
- Chatbot GPT 4. Dostupné z: https://chat.openai.com/chat
- Chen, X., Zou, D., Xie, H., Cheng, G., & Liu, C. (2022). Two Decades of Artificial Intelligence in Education: Contributors, Collaborations, Research Topics, Challenges, and Future Directions. Educational Technology & Society, 25 (1), 28-47.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chmelík, J., & Hnízdil, M. (2016). Využití virtuální reality v ekonomickém vzdělávání. In Proceedings of the 2016 Conference on Human-Computer Interaction (pp. 53-58).
- Jak lze do vzdělávání začlenit umělou inteligenci?. Dostupné z: https://www.schooleducationgateway.eu/cz/pub/resources/tutorials/ai-in-education-tutorial.htm
- Kubová, E. (2021). Virtuální realita ve vzdělávání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Dostupné z: http://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/46462/kubov%c3%a1_2021_dp.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Lindeman, R. W., Duchowski, A., & Bowman, D. A. et al. (2013). Virtual Reality in Engineering Education: VREE 2013. Lecture Notes in Computer Science. Springer International Publishing.
- Lochamnnová, A. (2020). Adaptace a vzdělávání pracovníků v prostředí výrobních podniků - nové trendy. Dostupné z: https://doi.org.10.24132/PI.2020.09693.110-137
Přejít k původnímu zdroji...
- Mařík, V. (2013). Umělá inteligence (6). Praha: Academia
- Mašek, J. (2023). 5 největších rizik generativní AI. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/23482/5-NEJVETSICH-RIZIK-GENERATIVNI-AI.html?nahled=
- Možnosti využití umělé inteligence ve vzdělávání (2023). Dostupné z: https://chatify.cz/blog/moznosti-vyuzitiumele-inteligence-ve-vzdelavani
- Ouyang, F.,& Jiao P. (2021). Artificial intelligence in education: The three paradigms. In Computers and Education: Artificial Intelligence 2 (2021) 100020. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/journal/computers-and-education-artificial-intelligence
Přejít k původnímu zdroji...
- Pecina, P. & Marinič, P. (2022). Teacher's competence for problem-based and research-oriented teaching of vocational subjects in the conditions of digital education and connectivism. In Petr Adamec, Michal Šimáně, Martina Miškelová (Eds.). TRENDS AND COMPETENCIES IN VOCATIONAL EDUCATION. London: Sciemcee Publishing is part of SCIEMCEE, s. 163-182, 19 s.
- Pecina, P. (2022). Didaktika odborných předmětů a praktického vyučování - cvičení II. Výuková opora. Brno: MU
- Pecina, P. (2023). Didaktika odborných předmětů a praktického vyučování - cvičení IV. Výuková opora. Brno: MU
- Pecina & Hrmo. (2023). Problematika učebních pomůcek a výukových materiálů v odborném vzdělávání na středních školách. Dubnica nad Váhom: Vyská škola DTI (publikace v tisku)
- Pecina, P. & Andriusiunas, J. (2023). Virtual Reality as a New Paradigm of Technical Education. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, volume 13, issue 01. https://doi.org/10.33543/1301
Přejít k původnímu zdroji...
- Rathouz, V. (2017). Vybrané kapitoly z umělé inteligence ve vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/s1taq/DP_Rathouz.pdf
- Roll, I. & Wylie, R. (2016). Evolution and Revolution in Artificial Intelligence in Education. Int J Artif Intell Educ 26, 582-599. https://doi.org/10.1007/s40593-016-0110-3
Přejít k původnímu zdroji...
- Sam Kavanagh, Andrew Luxton-Reilly, Burkhard Wuensche, Beryl Plimmer (2017). A systematic review of Virtual Reality in education. Themes in Science & Technology Education, 10(2), 85-119
- Svoboda, P. et al. (2020). Digitální kompetence učitelů středních odborných škol jako výzva současného vzdělávání. Brno: Paido
- Tiwari, M. K., García Zubía, J., & Holst, S. et al. (2018). Virtual Reality and the Built Environment. Springer International Publishing, 160 p.
- Turek, I.(2014). Didaktika. Praha: Wolters Kluwer
- Učitelův průvodce virtuální realitou. Dostupné z: https://vupi.cz/aktuality/uciteluv-pruvodce-virtualnirealitou/
- Umělá inteligence ve školství a v práci učitele (2019). Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22033/UMELA-INTELIGENCE-VE-SKOLSTVI-A-V-PRACI-UCITELE.html?nahled=
- Van Eck, R. (2006). Digital Game-based Learning: It's not Just the Digital Natives Who are Restless. EDUCAUSE review, 41(2), 16-30.
- Van Eck, R., & Hung, W. (2018). VR and AR in Education: A Brief Review of the Research. In Virtual and Augmented Reality in Education, 1-19.
- Vaněček, D. (2008). Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Praha: České vysoké učení technické v Praze.
- Vaněček, D. (2011). Elektronické vzdělávání. Praha: České vysoké učení technické v Praze.
- Vaněček, D. et al., (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT
- Virtuální realita (VR) ve vzdělávání. Dostupné z: https://vyuka.o2chytraskola.cz/clanek/51/virtualni-realita-vrve-vzdelavani/10712
- Virtuální realita a další trendy ve vzdělávání zaměstnanců. Dostupné z: https://www.praceamzda.cz/clanky/virtualni-realita-dalsi-trendy-ve-vzdelavani-zamestnancu
- Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v.v.i. Dostupné z: https://vubp.cz/
- Young, M. R., & Sacher, J. A. (2017). Virtual reality and simulations in chemistry education: Beyond the flatlands of paper. Journal of Chemical Education, 94(10), 1355-1360.
- L. Chen, P. Chen and Z. Lin (2020) "Artificial Intelligence in Education: A Review". IEEE Access, vol. 8, 75264- 75278. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2988510.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zounek, J. et al. (2021). E- learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer ČR.