DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0137

PODPORA TŘÍDNÍCH UČITELŮ STŘEDNÍCH ŠKOL PŘI EFEKTIVNÍM VEDENÍ TŘÍDNICKÝCH HODIN JAKO PROSTŘEDEK ZVÝŠENÍ PROFESNÍHO SELF-EFFICACY

Markéta Švamberk Šauerová

Příspěvek reaguje na nárůst stresu u pedagogických pracovníků dokládaný řadou výzkumných šetření (Tokgöz & Önen, 2021; Akman, 2020; Kinay, Sedef & Kumas, 2021; Prokop, 2022), a na výsledky dlouholeté evaluace třídnických hodin na základních a středních školách v ČR získané autorkou příspěvku z vlastní praxe školní psycholožky. Učitelé cítí vysokou nejistotu při pravidelném a intenzivním vedení třídnických hodin, stále se v praxi preferují administrativně pojímané třídnické hodiny. Přitom smysluplná náplň třídnických hodin působí nejen jako určitá forma prevence rizikových jevů u dětí a dospívajících, ale zároveň významně posiluje interakce mezi studujícími a třídními učiteli, podporuje vzájemné poznávání se, ovlivňuje budování příznivého klimatu a bezpečí pro oba činitele edukačního procesu. Výsledky pilotní studie lze s úpravami (s přihlédnutím k potřebám žákovské skupiny) vhodně využít ve vzdělávací praxi v rámci prevence rizikových jevů a posílení sebevědomí učitelů v základní pedagogické intervenci. Komplexní posílení odborných kompetencí třídního učitele pomocí příkladů (nabídky) pilotního projektu třídnických hodin ve strukturovaném schématu (návrh projektu na delší dobu se zaměřením na konkrétní téma, které je vhodné pro dané téma třídy, zohlednění např. výsledků sociometrických šetření nebo rozboru konkrétního „třídního problému“) výrazně ovlivňuje zvýšení sebevědomí učitele a stává se tak důležitou součástí budování odolnosti a předcházení vzniku syndromu vyhoření, který se jeví jako klíčový faktor z hlediska udržitelnosti.

Klíčová slova: třídní učitel, třídnické hodiny, self-efficacy, udržitelnost

stránky: 137-149, online: 2023



Reference

  1. Akman, Y. (2020). The Role of Classroom Management on Confidence in Teachers and Educational Stress. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 335-345. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bieleszová, D. & Koreňová, S. (2021). Sebariadenie a manažerská etika v školskom prostredí. Bratislava: Wolters Kluwer.
  3. Božík, M. (2020). Učiteĺ jako dizajnér zážitku. Manažment školy v praxi 2020(5), 6-9.
  4. Braun, R. (2003). Školní třída, její vedení a diagnostika. Praha: AUDENDO.
  5. Braun, R. (2013). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: PdF.
  6. Clunies-Ross, P., Little, E., & Kienhuis, M. (2008) Self Reported and Actual Use of Proactive and Reactive Classroom Management Strategies and their Relationship with Teacher Stress and Student Behavior. Educational Psychology, 28, 693-710. https://doi.org/10.1080/01443410802206700 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
  8. Čapek, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada.
  9. Emmerová, I. (2020) Pedagogickí zaměstnanci škôl jako realizátori školskej prevencie. Didaktika 2020(2), 7-9.
  10. Gaias, L. M., et al. (2019). Examining Teachers' Classroom Management Profiles: Incorporating a Focus on Culturally Responsive Practice. Journal of School Psychology, 76, 124-139. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Garcia, E., & Weiss, E. (2019). The Teacher Shortage is Real, Large and Growing, and Worse than we Thought. Economic Policy Institute. Retrieved from https://www.epi.org/files/pdf/163651.pdf
  12. Hamit, O., & Yildirim, R. (2020). Teacher Perspectives on Classroom Management. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(1), 99-113. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada.
  14. Kinay, İ. , Süer, S. & Altindağ Kumaş, Ö. (2021). Investigating Relationship between Teachers' Psychological Resilience and Student Related Social Stress. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(77), 121-133. https://doi.org/10.17755/esosder.729371 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Kallwass, A. (2007). Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě. Praha: Portál.
  16. Kopřiva, P., et al. (2015). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
  17. Korpershoek, H., et al. (2018) Effective Classroom Management Strategies and Classroom Management Programs for Educational Practice. Meta-analysis. Groningen: GION onderwijs/onderzoek.
  18. Kosturková, M. (2020) Profesijné spôsobilosti začínajúceho učiteľa potrebné pre výkon povolania. Manažment školy v praxi 2020(5), 14-17.
  19. Koťa, J. (2007). Učitelství jako povolání. In: Vališová, A., Kasíková, H., et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada
  20. Krejčí, M. (2011). Výchova ke zdraví. Strategie výuky duševní hygieny ve škole. České Budějovice: JU ČB.
  21. Krejčí, M., Kornatovská, Z., & Kokeš, R. (2014). Social Benefits of a Adequate Movement Regime in Teacher's Stress Resilinence. Social Science International, 2(30).
  22. Kyriacou, Ch. (2008). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2008.
  23. Mareš, J., & Ježek, S. (2012). Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  24. Maroon, I. (2012). Syndrom vyhoření u sociálních pracovníků: teorie, praxe, kazuistiky. Praha: Portál.
  25. Marzano, R. J., & Marzano, J. S. (2003). The Key to Classroom Management. Educational Leadership, 61(1), 6-13.
  26. Mertin, V. (2021). Management třídy. Příloha Učitelského měsíčníku, 2021(2).
  27. Morris-Rothschild, B. K., & Brassard, M. R. (2006). Teachers' Conflict Management Styles: The role of Attachment Styles and Classroom Management Efficacy. Journal of School Psychology, 44(2), 105-121. Přejít k původnímu zdroji...
  28. OECD. 2019. Dostupné z: https://www.oecd-ilibrary.org/sites/1d0bc92a-en/index.html?itemId=/content/publication/1d0bc92a-en
  29. Nováková. B. (2020). Zavádění třídnických hodin na základní škole. (Závěrečná práce). Dostupné z: https://is.muni.cz/th/j3k3w/
  30. Pašková, L. (2020). Klúčové úlohy učiteľa s potenciálom lídra. Manažment školy v praxi 2020(5), 26-28.
  31. Pavlišová, J. (2008). Náplň práce učitele. In: Bendl, S., Kucharská, A., et al. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: UK PdF.
  32. Prokop, D. (2021). Zkušenosti učitelů s distanční výukou. Výsledky výzkumu a analýzy pro organizace Učitel naživo. PAQ Research a Kalibro Projekt s.r.o., 2021. Dostupné z: https://www.paqresearch.cz/post/ucitelezkusenosti-pandemie
  33. Skácelová, L. (2012) Metodika vedení třídnických hodin. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. Dostupné z: https://www.adiktologie.cz/metodika-vedeni-tridnickych-hodin
  34. Smetáčková, I., Štech, S., et al. (2020). Učitelské vyhoření. Praha: Portál.
  35. Smetáčková, I., Jarkovská, L. (2006). Gender ve škole. Praha. Otevřená společnost.
  36. Stichter, J. et al. (2009). Assessing Teacher Use of Opportunities to Respond and Effective Classroom Management Strategies: Comparisons Among High and Low-risk Elementary Schools. Journal of Positive Behavior Interventions, 11(2), 68-81. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Střelec, S. (1998). Dovednosti umožňující efektivní kooperaci třídního učitele s rodiči žáků. Pedagogická orientace, (4).
  38. Šauerová, M. (2012). Essential Sources of Effectiveness Communication of the Parents and Teachers. US‑China Education Review B, 2(11), 956-959
  39. Šmejkalová, R., & Schmidová, K. (2012) Třída v pohodě aneb aktivity pro podporu dobrých vztahů mezi žáky. Nápadník 65 aktivit [online]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/napadnik_scio_0.pdf
  40. Švamberk Šauerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
  41. Švamberk Šauerová, M. (2022). The Importance of Life Skills in Undergraduate and Lifelong Teacher
  42. Education in the 21st Century. In: Adamec, P., Šimáně, M., & Miškelová, M. (Eds.). Trends and Competencies in Vocational Education (43-67). London: Sciemcee Publishing London.
  43. Švamberk Šauerová, M. (ed.) et al. (2021). Pohyb a prožitek v multioborovém pojetí. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, spol. s r.o.
  44. Švamberk Šauerová, M. (2023). Školní wellbeing do třídnických hodin. Dostupný z: https://edu.ceskatelevize.cz/okruh/skolni-wellbeing
  45. Tokgöz, A., & Önen, Ö. (2021). Investigation of the Relationship between Organizational Democracy and Job Stress Level Perceptions of Administrators and Teachers. Shanlax International Journal of Education, 9(2), 26-33. Učitelské listy, 07/2021. Dostupné z http://www.ucitelske-listy.cz/2021/07/paq-research-kalibro-projektzkusenosti.html Přejít k původnímu zdroji...
  46. Valentová, L. (2008). Sociální profesní kompetence třídního učitele na 2. a 3. stupni škol. In: Spilková, S., & Vašutová, J. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Praha: UK Pedf.
  47. Vitiello V., E, et al. (2012). Variation in Children's Classroom Engagement Throughout a Day in Preschool: Relations to Classroom and Child Factors. Early Child Res Q., 27(2), 210-220. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2011.08.005 Přejít k původnímu zdroji...