DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-958-7-0150

UDRŽITELNOST FUNKCE ŘEDITELE STŘEDNÍ ŠKOLY V KONTEXTU VZNIKAJÍCÍHO STŘEDNÍHO ČLÁNKU V ŘÍZENÍ VZDĚLÁVÁNÍ

Eva Urbanová

Ředitel střední školy by měl být především lídrem pedagogického procesu. V České republice vykonává ředitel mnoho rolí, což mu umožňuje vysoká autonomie škol, díky které ředitel realizuje koncepci rozvoje školy v různých oblastech (pedagogické, personální, materiální, finanční). Je jeho funkce udržitelná, když se musí věnovat i činnostem, které se sice netýkají řízení pedagogického procesu přímo, ale mají na něj velký vliv? Bez zázemí podporující zdravý fyzický a duševní vývoj žáků by škola nenaplnila ekologickou funkci, bez kvalitních učitelů by nemohla být škola kvalitní a naplnit funkci ekonomickou, bez realizace principů vzdělávací politiky státu by nemohla naplnit funkci politickou atd. Ředitel střední školy musí kompetence k řízení školy neustále rozvíjet, ale některé z nich je nutné delegovat, aby se mohl věnovat těm klíčovým. Řešením by mohl být vznikající střední článek v řízení vzdělávání jako aktuální téma vzdělávací politiky. Cílem příspěvku je zjistit na základě dotazníkového šetření provedeného mezi 240 řediteli středních škol v České republice, které činnosti lze delegovat, aby se mohl věnovat klíčovým činnostem v řízení školy a jeho funkce byla udržitelná v rámci jeho funkčního období. Výzkumná otázka: Které činnosti ředitele střední školy lze delegovat, aby udržitelnost funkce ředitele nebyla ohrožena činnostmi, které mohou vykonávat jiní?

Klíčová slova: ředitel školy, střední škola, kompetence, udržitelnost, střední článek v řízení vzdělávání

stránky: 150-163, online: 2023



Reference

  1. Armstrong, M. (2007). Řízení lidských zdrojů: nejnovější trendy a postupy: 10. vydání. Praha: Grada.
  2. Beatriz, P., Deborah, N., & Hunter, M. (2008). Improving School Leadership: Policy and Practice. Paris: Organisation for Economic Cooperation and Development. OECD publishing.
  3. Bush, T. (2005). Theories of Educational Leadership and Management. Sage Publication, London. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Černý, J. (2022). Přetížení ředitelé. Kdo by je měl odbřemenit? Pedagogická orientace, 32(1), 5-32. Přejít k původnímu zdroji...
  5. ČŠI (2022). Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2021/2022. Výroční zpráva České školní inspekce. Dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/ 2022_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/Vyrocni-zprava_2021_2022_everze.pdf.
  6. Edoun, E. I. (2011). Management Leadership and Governance in Education. Proceedings of the 7th European Conference on Management Leadership and Governance. 129-135.
  7. Federičová, M. (2019). Mezinárodní srovnání ředitelů škol: České administrativní inferno. Praha: Národohospodářský ústav AV ČR.
  8. Fluckiger, B., Lovett, S., & Dempster, N. (2014). Judging the Quality of School Leadership Learning Programmes: An International Search. Professional development in Education, 40(4), 561-575. http://doi.org/10.1080/19415257.2014.902861. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Fotr, J., et al. (2020). Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing.
  10. Fryč, J., Matušková, Z., Katzová, P., Kovář, K., Beran, J., Valachová, I., et al. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
  11. Galiani, S., Gertler, P., & Schargrodsky, E. (2008). School Decentralization: Helping the Good get Better, but Leaving the Poor Behind. Journal of Public Economics, 92(10-11), 2106-2120. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Greany, T. (2022). Place-based Governance and Leadership in Decentralised School Systems: Evidence from England. Journal of Education Policy, 1-22. https://doi.org/10.1080/02680939.2020.1792554. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Hanzelka, M. (2009). Řízení školy: ...: výklad je zpracován k právnímu stavu ke dni ... Praha: ASPI. Meritum (ASPI).
  14. Hargreaves, A., & Shirley, D. (2020). Leading from the Middle: Its Nature, Origins and Importance. Journal of Professional Capital and Community, 5(1), 92-114. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Hřebecký, M. (2021). Odkud a proč se vzala myšlenka středního článku. Řízení školy, 18(4), 12-14.
  16. Kociánová, R. (2010). Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada. Psyché (Grada).
  17. Leithwood, K. (2001). School Leadership in the Context of Accountability Policies. Journal of Leadership in Education, 4(3), 217-235. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2008). Seven Strong Claims about Successful School Leadership. School Leadership and Management, 28(1), 27-42. https://doi.org/10.1080/13632430701800060. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Malere, A., & Ozola, A. (2019). Role of School Principals in High Achievement of Students. In Rural Environment. Education. Personality (REEP). Proceedings of the International Scientific Conference. Volume 12, 10-11 May 2019, Jelgava, Latvia (pp. 83-93). https://doi.org/10.22616/REEP.2019.011. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Mourshed, M., Chinezi, Ch., & Barber, M. (2010). How the World's Most Improved School Systems Keep Getting Better. McKinsey & Company, London.
  21. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (2023). Dostupné z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/ALL/?uri=celex%3A32016R0679.
  22. Nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů (2023). Dostupné z: https://www.aspi.cz/products/lawText/1/71458/ 1/2?rem=.%20222/2010.
  23. Nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů (2023). Dostupné z: https://www.aspi.cz/products/ lawText/1/89167/1/2.
  24. Park, V., & Datnow, A. (2022). Principals' Emotions in School Improvement: The Role of People, Practices, Policies, and Patterns. School Leadership & Management, 1-19. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Paulovčáková, L. (2015). Marketing: přístup k marketingovému řízení. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
  26. Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.
  27. Pont, B., Moorman, H., & Nusche, D. (2008). Improving School Leadership: Policy and Practice. Paris: OECD.
  28. Průcha, J. & Veteška, J. (2014). Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada.