
DOI: 10.11118/978-80-7509-963-1-0074
ENVIRONMENTAL EDUCATION OPPORTUNITIES FOR FUTURE TEACHERS
- Martina Miškelová1, Jitka Fialová2, Marie Horáčková1, Pavla Kotásková2
- 1 Department of Social Sciences, Institute of Lifelong Learning, Mendel University in Brno, Zemědělská 5, 613 00 Brno, Czech Republic
- 2 Department of Landscape Management, Faculty of Forestry and Wood Technology, Mendel University in Brno, Zemědělská 3, 613 00 Brno, Czech Republic
Vzhledem ke stále rostoucímu vlivu lidské činnosti na životní prostředí je nutné si plně uvědomit, že v současném trendu zásahů do přírody nelze pokračovat, neboť se dostáváme do situace, kdy začíná být ohrožena samotná podstata života na Zemi. Environmentální či ekologická výchova nabývá na významu v důsledku přetrvávajících závažných problémů životního prostředí, které začínají mít velmi výrazný dopad na životní podmínky lidí. Cílem environmentální výchovy realizované ve školách by mělo být vést děti a mládež nejen k odpovědnému jednání a vytváření postojů podporujících udržitelný život na Zemi, ale také k přijetí odpovědnosti za stav životního prostředí a k vhodnému a udržitelnému trávení volného času.
Klíčová slova: environmental education, experiential pedagogy, forest pedagogy, recreation, free time
stránky: 74-79, Publikováno: 2024, online: 2024
Reference
- Bendel, S., Kucharská, A. (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta 2008, ISBN 978-80-7290-366-5.
- Činčera, J. (2013). Paradigmatická proměna domácího pojetí environmentální výchovy. Pedagogika. 43(2), 182 - 197.
- Dytrtová, R., Krhutová, M. (2009). Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada,ISBN 978-80247-2863-6.
- Hanuš, R., Haková, j., a kol. (2021). Praktická učebnice zážitkové pedagogiky. Praha: Nadace Pangea, ISBN 978-80-270-9208-6.
- Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Masarykova univerzita.
- Ilovan, O., Dulama, E., Botan, C., Havadi Nagi, K. et al. (2018). Environmental education and education for sustainable development in Romania. Teachers perceptions and recommendations. Journal of Environmental Protection and Ecology. 19. 350-356.
- Karjalainen, E., Sarjala, T., Raitio, H., 2010. Promoting human health through forests: overview and major challenges. Environmental health and preventive medicine, 15(1): 1-8.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kiraz , A., Albakoush, I. A. A. & Köprülü, F. (2023). PERCEPTIONS OF LECTURERS ON SUSTAINABLE ENVIRONMENTAL EDUCATION. Synesis (ISSN 1984-6754), 15(4), 124-140. [online]. Dostupné z https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/2725
- Kotrba, T., Lacina, L. (2011). Aktivizační metody ve výuce. Brno: EURION.
- Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně. 2023. Stezka Chvála stromů turisty zavede ze Křtin až k nedalekému arboretu. [online]. Dostupné z: https://ldf.mendelu.cz/stezka-chvala-stromu-turisty-zavede-ze-krtin-az-k-nedalekemu-arboretu/
- Lesní mysl. Síla lesa. [online]. Dostupné z: https://lesnimysl.cz/o-lesni-mysli/sila-lesa/
- Prázdninová škola LIPNICE. [online]. Dostupné z https://psl.cz/o-nas/
- Průcha, J., Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3960-1.
- Rámcové vzdělávací programy (2023). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. [online]. Dostupné z https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy
- Severiche-Sierra, C., Gomez-Bustamante, E. & Jaimes-Morales, J. (2016). As the Basis of Environmental Education and Culture Strategy for Sustainable Development. Telos-revista interdisciplinaria en ciencias sociales, 18(2), 266-281
Přejít k původnímu zdroji...
- Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (2000). Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016-2025. Ministerstvo životního prostředí České republiky. [online]. Dostupné z https://www.mzp.cz/cz/statni_program_evvo_ep_2016_2025
- Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1026-9
- Veteška, J., Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1770-8