DOI: 10.11118/978-80-7509-996-9-0054
BRAMBORY V ČESKU, ZDRAVÁ POTRAVINA BUDOUCNOSTI / POTATOES IN CZECHIA, A HEALTHY FOOD FOR FUTURE
- Jaroslav Čepl1
- 1 Výzkumný ústav bramborářský Havlíčkův Brod, s.r.o.
Brambory jsou zejména významnou a zdravou potravinou, ale v obecném měřítku mají zásadní vliv na potravinovou bezpečnost, v historickém kontextu zasahují i do oblastí politiky, hospodářství a kultury ve světě. Na přelomu 18. a 19. století plnily významnou funkci jako levná, dostupná a kvalitní potravina, která umožnila přesun obyvatel z venkova do měst a rozvoji průmyslu. V současné a budoucí době tuto roli může plnit i nadále jako prostředek proti bídě a chudobě v rozvojovém světě. Nutriční význam brambor není ještě zcela doceněný, jsou důležitým zdrojem základních složek potravin, obsahují vitamíny, minerální látky, kvalitní bílkoviny, antioxidanty a další nutričně významné látky. V článku je dále uveden současný stav pěstování brambor u nás (vývoj ploch, průměrných výnosů a spotřeby na obyvatele) i ve světě.
Klíčová slova: brambory, nutriční význam, pěstování v ČR a ve světě, historický význam
stránky: 54-58, online: 2024
Reference
- Čepl, J. (2018): Historie bramborářství na Vysočině, Studie pro Kraj Vysočina, 55 str.
- Bárta, J., Bártová, V. (2008): Patatin, the major protein of potato (Solanum tuberosum L.) tubers, and its occurrence as genotype effect: processing versus table potatoesCzech J. Food Sci., 2008, 26(5):347-359.
Přejít k původnímu zdroji... - Earle, R. (2020): Feeding the People. In: Feeding the People: The Politics of the Potato. Cambridge University Press.
Přejít k původnímu zdroji... - Engels, F. (1892): Die Lage der arbeitenden Klasse in England, Leipzig. Dostupné z: https://www.sas.upenn.edu/~cavitch/pdf-library/Engels_Die_Lage_der_arbeitenden Klasse. pdf
- FAO (2022): Dostupné z https://www.fao.org/faostat/en/#data
- Kolektiv (2012): Máme rádi brambory, MZe, 112 str.
- Význam brambor (2024): Online. In: OpenAI, GPT 3,5. Dostupné z https://chat.openai.com, 9.2.2024
Přejít k původnímu zdroji...

