DOI - Vydavatelství Mendelovy univerzity v Brně

Identifikátory DOI

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0122

ROZVOJ KOMPETENCÍ PRO TRH PRÁCE U ABSOLVENTŮ VYSOKÝCH ŠKOL

Martina Miškelová

Konkurenceschopnost a uplatnitelnost absolventů vysokých škol na trhu práce je jedním z klíčových ukazatelů kvality vysokoškolského vzdělávání. Zaměstnanost absolventů patří mezi signifikantní faktory hodnocení univerzity a poskytování zpětné vazby na její činnost. Podpora relevance studia a spolupráce s praxí, kde se klade důraz na rozvoj kompetencí posilující postavení a uplatnění absolventů na trhu práce, je také jedním z prioritních cílů Mendelovy univerzity v Brně (dále jen MENDELU). Cílem příspěvku je na příkladu realizovaného projektu představit konkrétní aktivity, kterými MENDELU naplňuje výše uvedený cíl, a seznámit s výstupy pilotního dotazníkového šetření, které se zabývá zjišťováním kompetencí požadovaných praxí při vstupu absolventa na trh práce. MENDELU od roku 2017 realizuje projekt v rámci OP VVV s názvem Konkurenceschopný absolvent Mendelovy univerzity v Brně (reg. č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/ 16_015/0002365), jehož hlavním cílem je realizovat takové aktivity, které podpoří připravenost absolventů ke vstupu na trh práce a podpoří tak jejich uplatnitelnost a konkurenceschopnost. Konkrétně klíčová projektová aktivita č. čtyři má za úkol dílčími činnostmi propojovat univerzitní prostředí se světem práce a navazovat, podporovat a prohlubovat aktivní spolupráci s potenciálními zaměstnavateli. Dialog mezi univerzitním prostředím a realitou světa práce je nezbytný pro podporu relevance studia a pro podporu připravenosti absolventů k úspěšnému startu jejich profesní kariéry.

Klíčová slova: absolvent, kompetence, konkurenceschopnost, MENDELU, OP VVV, uplatnění, trh práce, zaměstnavatelé

stránky: 122-133, online: 2022



Reference

  1. Adamec, P. (2021a). Perception of Own Level of Information and Communication Competencies by Students of Teaching for Secondary Vocational Schools. In: INTED2021: Proceedings. Valencie: International Academy of Technology, Education and Development (IATED). Přejít k původnímu zdroji...
  2. Adamec, P. (2021b). Reflexion of courses aimed at developing entrepreneurial competences for university students. In: EDULEARN21Proceedings. Valencie: International Academy of Technology, Education and Development. Dostupné z: https://library.iated.org/view/ADAMEC2021REF Přejít k původnímu zdroji...
  3. Asociace studentů a absolventů. (2021). Studie TOP Zaměstnavatelé 2021. Dostupné z: https://topzamestnavatele.cz/
  4. Brožová, D. (2003). Společenské souvislosti trhu práce. Praha: Sociologické nakladatelství.
  5. Burdová, J. & Paterová, P. (2009). Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol - šetření v zemědělské sféře. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání. Centrum pro studium vysokého školství. (2021). Aktuální projekty. Dostupné z: https://csvs.cz/aktualni-projekty/ Centrum vzdělávání AMOS. (n. d.). Uplatnění absolventů na trhu práce dle školy.Dostupné z: https://www.vysokeskoly.com/uplatneni-absolventu/.
  6. Český statistický úřad. (2021a). Souhrnná data o České republice. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/souhrnna_data_o_ceske_republice
  7. Český statistický úřad. (2021b). Vysoké školy. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/cizinci/vysoke-skoly
  8. Doležalová, G. (2014). Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol - šetření v terciálním sektoru. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Vzdelavani_a_TP/TER_Potreby_zamestnavatelu_pro_www.pdf
  9. Eurostat. (2020). Míra zaměstnanosti absolventů. Dostupné z: http://apl.czso.cz/pll/eutab/html.h?ptabkod=tps00053
  10. Eurostat. (2021). Míra zaměstnanosti ve věkové skupině 20-64 let, v členění dle pohlaví. Dostupné z: http://apl.czso.cz/pll/eutab/html.h?ptabkod=t2020_10
  11. Institut celoživotního vzdělávání MENDELU. (2021). Poradenské a profesní centrum. Dostupné z: https://icv.mendelu.cz/ppc.
  12. Komárek, L. (2019). Career management skills - důležitost jejich aplikace a možnosti měření. Kariérové poradenstvo v teórii a praxi, (15), 6-17. Dostupné z: https://www.euroguidance.sk/document/casopis/2019_15_01_Komarek_Libor.pdf
  13. Koucký, J., Ryška, R. & Zelenka, M. (2014). Reflexe vzdělání a uplatnění absolventů vysokých škol: Výsledky šetření REFLEX 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  14. Malinová, L. (2011). Rozvoj profesní kariéry. Praha: Vysoká škola ekonomická.
  15. Mendelova univerzita v Brně. (n. d.). Výroční zprávy univerzity. Dostupné z: https://mendelu.cz/25000-vyrocni-zpravy
  16. MPSV. (n.d.). Pololetní statistiky absolventů. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/pololetni-statistiky-absolventu
  17. Odbor pro podporu tvůrčí činnosti Mendelovy univerzity v Brně (n. d.). OP VVV řešené projekty: Konkurenceschopný absolvent Mendelovy univerzity v Brně. Dostupné z: https://optc.mendelu.cz/projektove-centrum/op-vvv-resene-projekty/28655-esf
  18. Průcha, J., & Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Praha: Grada.
  19. Sedláček, J., Zelenka, M., & Ryška, R. (2020). EUROGRADUATE pilot survey: Národní zpráva Česko. Dostupné z: https://www.csvs.cz/wp-content/uploads/2020/10/EUROGRADUATE_na%CC%81rodni%CC%81_zpra%CC%81va_C%CC%8Cesko_cs.pdf
  20. Úlovec, M. (2014). Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol - komparační analýza. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
  21. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
  22. Zelenka, M. et al. (2019). Souhrnná zpráva o šetření Absolvent 2018. Praha: Středisko vzdělávací politiky pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Centrum pro studium vysokého školství.