DOI - Mendel University Press

DOI identifiers

DOI: 10.11118/978-80-7509-832-0-0122

ROZVOJ KOMPETENCÍ PRO TRH PRÁCE U ABSOLVENTŮ VYSOKÝCH ŠKOL

Martina Miškelová

The competitiveness and employability of university graduates in the labour market is one of the key indicators of the quality of higher education. Graduate employment is among the significant factors in university evaluation and providing feedback on its activities. Promoting the relevance of studies and cooperation with practice, where emphasis is put on developing competences that empower graduatesʼ position and applicability in the labour market, is one of Mendel University in Brnoʼs (MENDELU) priority objectives. The aim of the conference contribution is to present the specific activities by which MENDELU fulfils the above stated objectives, using the example of the ongoing project, and to familiarise the audience with the outcomes of the pilot questionnaire survey, which looks at identifying the competences required by the employers when a graduate enters the labour market. Since 2017, MENDELU has been implementing a strategic project under the OP Research, Development and Education called Competitive Graduate of Mendel University in Brno (Reg. No CZ.02.2.69/0.0/0.0/ 16_015/0002365), the main aim of which is to carry out activities that promote graduates’ readiness to enter the labour market and thus promote their employability and competitiveness. In particular, the Key Project Activity No. four aims to connect the university environment with the world of work through its component activities and to establish, support and deepen active collaboration with potential employers. Dialogue between the university environment and the reality of the world of work is essential to promote the relevance of studies and to support graduates’ readiness to successfully launch their professional careers.

Keywords: graduate, competences, competitiveness, MENDELU, OP RDE, employment, labour market, employers

pages: 122-133, online: 2022



References

  1. Adamec, P. (2021a). Perception of Own Level of Information and Communication Competencies by Students of Teaching for Secondary Vocational Schools. In: INTED2021: Proceedings. Valencie: International Academy of Technology, Education and Development (IATED). Go to original source...
  2. Adamec, P. (2021b). Reflexion of courses aimed at developing entrepreneurial competences for university students. In: EDULEARN21Proceedings. Valencie: International Academy of Technology, Education and Development. Dostupné z: https://library.iated.org/view/ADAMEC2021REF Go to original source...
  3. Asociace studentů a absolventů. (2021). Studie TOP Zaměstnavatelé 2021. Dostupné z: https://topzamestnavatele.cz/
  4. Brožová, D. (2003). Společenské souvislosti trhu práce. Praha: Sociologické nakladatelství.
  5. Burdová, J. & Paterová, P. (2009). Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol - šetření v zemědělské sféře. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání. Centrum pro studium vysokého školství. (2021). Aktuální projekty. Dostupné z: https://csvs.cz/aktualni-projekty/ Centrum vzdělávání AMOS. (n. d.). Uplatnění absolventů na trhu práce dle školy.Dostupné z: https://www.vysokeskoly.com/uplatneni-absolventu/.
  6. Český statistický úřad. (2021a). Souhrnná data o České republice. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/souhrnna_data_o_ceske_republice
  7. Český statistický úřad. (2021b). Vysoké školy. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/cizinci/vysoke-skoly
  8. Doležalová, G. (2014). Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol - šetření v terciálním sektoru. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Vzdelavani_a_TP/TER_Potreby_zamestnavatelu_pro_www.pdf
  9. Eurostat. (2020). Míra zaměstnanosti absolventů. Dostupné z: http://apl.czso.cz/pll/eutab/html.h?ptabkod=tps00053
  10. Eurostat. (2021). Míra zaměstnanosti ve věkové skupině 20-64 let, v členění dle pohlaví. Dostupné z: http://apl.czso.cz/pll/eutab/html.h?ptabkod=t2020_10
  11. Institut celoživotního vzdělávání MENDELU. (2021). Poradenské a profesní centrum. Dostupné z: https://icv.mendelu.cz/ppc.
  12. Komárek, L. (2019). Career management skills - důležitost jejich aplikace a možnosti měření. Kariérové poradenstvo v teórii a praxi, (15), 6-17. Dostupné z: https://www.euroguidance.sk/document/casopis/2019_15_01_Komarek_Libor.pdf
  13. Koucký, J., Ryška, R. & Zelenka, M. (2014). Reflexe vzdělání a uplatnění absolventů vysokých škol: Výsledky šetření REFLEX 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  14. Malinová, L. (2011). Rozvoj profesní kariéry. Praha: Vysoká škola ekonomická.
  15. Mendelova univerzita v Brně. (n. d.). Výroční zprávy univerzity. Dostupné z: https://mendelu.cz/25000-vyrocni-zpravy
  16. MPSV. (n.d.). Pololetní statistiky absolventů. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/pololetni-statistiky-absolventu
  17. Odbor pro podporu tvůrčí činnosti Mendelovy univerzity v Brně (n. d.). OP VVV řešené projekty: Konkurenceschopný absolvent Mendelovy univerzity v Brně. Dostupné z: https://optc.mendelu.cz/projektove-centrum/op-vvv-resene-projekty/28655-esf
  18. Průcha, J., & Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Praha: Grada.
  19. Sedláček, J., Zelenka, M., & Ryška, R. (2020). EUROGRADUATE pilot survey: Národní zpráva Česko. Dostupné z: https://www.csvs.cz/wp-content/uploads/2020/10/EUROGRADUATE_na%CC%81rodni%CC%81_zpra%CC%81va_C%CC%8Cesko_cs.pdf
  20. Úlovec, M. (2014). Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol - komparační analýza. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
  21. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
  22. Zelenka, M. et al. (2019). Souhrnná zpráva o šetření Absolvent 2018. Praha: Středisko vzdělávací politiky pedagogické fakulty Univerzity Karlovy a Centrum pro studium vysokého školství.