
DOI: 10.11118/978-80-7509-922-8-0181
KONCEPT ZÁŽITKOVÉHO UČENÍ JAKO MODERNÍ TREND SOUČASNÉ PEDAGOGIKY
- Ludmila Rumanová, Helena Zelníčková, David Vorel
The contribution deals with experiential learning as a modern means of educating youth and adolescents. Experiential learning develops the personality of students as a whole and supports individual adaptation in non-standard situations. It also supports the entrepreneurial competence of pupils and supports the adaptability of the unit. It works with emotions and creates space for social learning of individuals. The experience creates unique imprints in the individual’s memory. Acquired knowledge is more firmly fixed in memory than knowledge that is obtained through theoretical study. Experiential learning thus opens the way to targeted development of cognitive and sensorimotor skills in students. As part of the contribution, a study is carried out that examines the level of sensorimotor skills in students and their preferences in the field of experiential learning.
Keywords: pedagogy, experience, education, skills, student
pages: 181-186, online: 2023
References
- Činčera, J. (2007). Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada.
- Hanuš, R. & Chytilová, L. (2009). Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada.
- Jabczunová, Z. (2013). Aplikovanie zážitkového učenia na 1. stupni základnej školy. Prešov: MPC. Dostupné na: https://mpc-5edu.sk/sites/default/files/projekty/vystup/4_ops_jabczunova_zuzana__aplikovanie_zazitkoveho_ucenia_na_1_stupni_zakladnej_skoly.pdf
- Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.
- O programu. (2020). O programu [Online]. Retrieved, from The Duke of Edinburgh's International Award Česká republika website: https://www.dofe.cz/o-programu [Accessed: August 28, 2022]
- Orosová, R. (2020). Zážitková pedagogika v pregraduálnej príprave. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
- PrProm. (2022). Kolbův cyklus učení [Online]. Retrieved from PrProm website: https://www.prpom.cz/hra-stan-se-hrdinou/cyklus/ [Accessed: August 28, 2022]
- Pro rodiče. (2020a). Pro rodiče [Online]. from The Duke of Edinburgh's International Award Česká republika website: https://www.dofe.cz/pro-rodice [Accessed: August 28, 2022].
- Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada.
- Sokolová, L. (2010) Didaktika psychológie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského.
- Strouhal, M. (2016). Učit se být učitelem: k vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
- Zelina, M. (2018). Psychoedukácia. Aplikovaná pedagogická psychológia. Dubnica nad Váhom: DTI.
- Zahatňanská, M. & Kušnírová, E. (2017). Metódy podporujúce aktívne vyučovanie. Prešov: Pedagogická univerzita v Prešove.
- Zelina, M. (1996). Metódy a stratégie rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava: IRIS