DOI - Mendel University Press

DOI identifiers

DOI: 10.11118/978-80-7509-963-1-0074

ENVIRONMENTAL EDUCATION OPPORTUNITIES FOR FUTURE TEACHERS

Martina Miškelová1, Jitka Fialová2, Marie Horáčková1, Pavla Kotásková2
1 Department of Social Sciences, Institute of Lifelong Learning, Mendel University in Brno, Zemědělská 5, 613 00 Brno, Czech Republic
2 Department of Landscape Management, Faculty of Forestry and Wood Technology, Mendel University in Brno, Zemědělská 3, 613 00 Brno, Czech Republic

With the ever-increasing impact of human activity on the environment, it is necessary to fully realize that the current trend of interference with nature cannot be continued, as we are reaching a situation where the very essence of life on Earth is beginning to be threatened. Environmental or ecological education is becoming increasingly important as a result of the ongoing serious environmental problems that are beginning to have a very significant impact on human living conditions. The aim of environmental education carried out in schools should be to guide children and young people not only to act responsibly and create attitudes that support sustainable life on Earth, but also to accept their responsibility for the state of the environment and to spend their free time in the proper and sustainable way.

Keywords: environmental education, experiential pedagogy, forest pedagogy, recreation, free time

pages: 74-79, Published: 2024, online: 2024



References

  1. Bendel, S., Kucharská, A. (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie: skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta 2008, ISBN 978-80-7290-366-5.
  2. Činčera, J. (2013). Paradigmatická proměna domácího pojetí environmentální výchovy. Pedagogika. 43(2), 182 - 197.
  3. Dytrtová, R., Krhutová, M. (2009). Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada,ISBN 978-80247-2863-6.
  4. Hanuš, R., Haková, j., a kol. (2021). Praktická učebnice zážitkové pedagogiky. Praha: Nadace Pangea, ISBN 978-80-270-9208-6.
  5. Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Masarykova univerzita.
  6. Ilovan, O., Dulama, E., Botan, C., Havadi Nagi, K. et al. (2018). Environmental education and education for sustainable development in Romania. Teachers perceptions and recommendations. Journal of Environmental Protection and Ecology. 19. 350-356.
  7. Karjalainen, E., Sarjala, T., Raitio, H., 2010. Promoting human health through forests: overview and major challenges. Environmental health and preventive medicine, 15(1): 1-8. Go to original source...
  8. Kiraz , A., Albakoush, I. A. A. & Köprülü, F. (2023). PERCEPTIONS OF LECTURERS ON SUSTAINABLE ENVIRONMENTAL EDUCATION. Synesis (ISSN 1984-6754), 15(4), 124-140. [online]. Dostupné z https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/2725
  9. Kotrba, T., Lacina, L. (2011). Aktivizační metody ve výuce. Brno: EURION.
  10. Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně. 2023. Stezka Chvála stromů turisty zavede ze Křtin až k nedalekému arboretu. [online]. Dostupné z: https://ldf.mendelu.cz/stezka-chvala-stromu-turisty-zavede-ze-krtin-az-k-nedalekemu-arboretu/
  11. Lesní mysl. Síla lesa. [online]. Dostupné z: https://lesnimysl.cz/o-lesni-mysli/sila-lesa/
  12. Prázdninová škola LIPNICE. [online]. Dostupné z https://psl.cz/o-nas/
  13. Průcha, J., Veteška, J. (2012). Andragogický slovník. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3960-1.
  14. Rámcové vzdělávací programy (2023). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. [online]. Dostupné z https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy
  15. Severiche-Sierra, C., Gomez-Bustamante, E. & Jaimes-Morales, J. (2016). As the Basis of Environmental Education and Culture Strategy for Sustainable Development. Telos-revista interdisciplinaria en ciencias sociales, 18(2), 266-281 Go to original source...
  16. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (2000). Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016-2025. Ministerstvo životního prostředí České republiky. [online]. Dostupné z https://www.mzp.cz/cz/statni_program_evvo_ep_2016_2025
  17. Veteška, J. (2016). Přehled andragogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1026-9
  18. Veteška, J., Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1770-8